måndag 11 oktober 2010

Tankar om livet....Mötet mellan människor.

Idag är det torsdag. Projektet/provjobbningen tog slut i går.
Jag vet inte hur något blir än, de har bjudit in mig på firma middag om nån vecka. Vi har dock inte dikuterat något ang jobbet.
På sätt och vis blev jag glad över att vara ledig i två dagar. Att få vila upp sig ordentligt, göra saker i hemmet som man inte hinner med annars i veckan.
Undra varför någon kom på detta system? Att jobba måndag-fredag 8-9 timmar om dagen?? Alltså helt från början. Kunde de inte byggt upp samhället på något annat sätt?
Jag personligen tycker att livet består av mötet mellan människor och göra sådant som gör en glad. Ofta får man ju höra att folk blir glada då de är lediga, för att inte prata om semestern! Känns som folk lever för den. De har ågren för att gå tillbaka till jobbet efter ledigheten. Säger inte det nåt?
Jag trivs med att umgås med familj och vänner. Folk gillar att träna, laga mat, promenera, dansa, diskutera, måla, gå på föreläsningar. Ja det finns massor som vi gillar att göra!
Men....vi släpar oss till ett arbete för att känna oss stressade för att vi inte hinner med vårt eget liv, fritiden. Lämna barn, partner, djur tidigt på morgonen för att träffa dem sent, då är vi trötta, det ska lagas mat, fixas, man kanske inte kan släppa jobbet riktigt osv. Det ska också hinnas med att gå på gym, handla, ringa, osv. För att sen sova, som vi också stressar för...att hinna med en bra sömn...sen så börjar allt om igen.
Vi får två dagar ledigt...två dagar! Det är ingenting! Fredagen är man ofta för trött, halvsover i soffan efter maten. Lördag ska man hinna med allt! Söndag...ja då känner man sig stressad för att en ny arbetsvecka börjar.
För att inte tala om "påminnelsedagar" Alla hjärtans dag, jul, semester, påsk osv osv. Ska vi behöva ha speciella dagar för att ge en annan människa uppmärksamhet och kärlek? Eller de som ligger på dödsbädden, då vill/kan man helt plötsligt umgås...Varför? För att man aldrig "hinner" annars....
Tänk om det var uppbyggt så att vi inte behvöde jobba? Jag har inte funderat på hur det ska funka, men bara tänk på OM det var så. Eller att vi bara hade några timmars arbete per dag. Fler dagar ledigt. Jag vet inte...men det  var ju någon som kom på detta system från början.
Vad jag under mina levnadsår har sett, är att folk inte gillar detta. Som jag skrev tidigare, mitt liv handlar om mötet med människor, att göra sånt man blir glad av. Jag skulle vilja ha massor utav det! Tyvärr rycks jag själv med i stressen och tröttheten....Livet går inte i repris.....
Tänk vad underbart kärlek är.... Känsla, dofter, smaker, hörsel, syn... att se in i ögonen på den man älskar...oavsett om det är sitt barn, sin partner, sitt husdjur osv. Mötet mellan männsikor, mötet med ett djur. Mötet med naturen, mötet med glädjen för olika saker....Mötet med kärleken i alla dess skepnader.....
2/9-10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar