fredag 8 oktober 2010

Insändarfråga

 Jag skrev en fråga på en sida på nätet om min sjukdom och jag fick svar!
Det var kul! Har gjort det förut en gång, fast en annan sida, och då fick jag inget svar.

Fråga:
Jag har UC och har prövat en del medeciner. Nu har jag börjat med Colazid 750 mg. Jag tar 4 st om dagen. Jag ska äta dem i flera år. Jag frågade min läkare ang barn och denna medicin, men hon visste inte så mycket. Hon tyckte att jag skulle fortsätta med medicinen även då jag blev gravid och även fortsätta under tiden. Jag vill gärna höra mig för på annat håll också. Har ni någon information?

Svar:
Hej!
När det gäller medicinering mot inflammatorisk tarmsjukdom under graviditet har mycket och viktig ny erfarenhet och kunskap vunnits under de senaste åtminstone 10 åren. Som vid all läkemedelsbehandling måste ju fördelarna med behandlingen självfallet vägas mot behovet. Om du har en känd ulcerös kolit som har återkommit med inflammation men har god återhållande effekt av behandlingen utan bieffekter så bör du fortsätta. Om du söker i FASS kommer du att finna att det står att de läkemedel som Colazid tillhör (5-ASA läkemedel) inte rekommenderas till gravida. Detta dock inte på grund av att man sett skadliga effekter utan därför att erfarenhet och kunskap från studier saknas. Med tiden som gått sedan de här läkemedlen började användas har dock mycket kunskap samlats då kvinnor som blivit gravida har haft medicinering med något 5-ASA läkemedel (Asacol, Colazid, Dipentum, Mesasal, Pentasa, Salazopyrin eller Salofalk). Inga skadliga effekter av behandlingen har setts och den allmänna rekommendationen idag är därför att lugnt fortsätta om indikationen av behandlingen är klar enligt resonemanget ovan.
Samma rekommendation gäller vid behandling med Azatioprin = Imurel.
Det kan också vara tryggt att veta att om inflammation skulle blossa upp under graviditeten (ovanligt) så kan man behandla med kortison i akutfasen på samma sätt som hos icke gravida utan risker för barn eller mor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar