lördag 24 januari 2015

Strulet med a-kassan och allt har fått en lösning...

Vilken jäkla dag det var i går....

Först så ringde a-kassan mig.

"Men om du har varit tjänstledig, och den tog slut i december, och du fortfarande är anställd av bemanningsföretaget, men inte har något uppdrag, Då får du ju ingen a-kassa."

Jag blev paff.

Va? Vaddå?

Jag sa att det var bäst att han pratade direkt med min chef.
Så han skulle ringda dit.

Jag ringde dit själv, och lämnade meddelande.

Till slut fick jag ett mail av henne.

"Jag sitter i möte, vad har du på hjärtat?"

Jag berättade allt och hon svarade:

"Du kommer att få garantilön av oss i slutet av februari.
Du får det du tjänade då du hade en tjänst hos oss.
Tyvärr är det ju så, att det släpar, du jobbade ju inte i december så därför får du inget i januari."

Jag kände hur darrig jag blev, hur hjärnan gick på högvarv.

Jag mailade tillbaka till henne.

"Tänk om jag hade fått tag i dig i mellandagarna, som jag försökte med flera ggr.
Då hade jag vetat om detta med garantilön och sluppit allt detta pappersjobb och att ringa och jaga folk, för att känna stress och ha sömnsvårigheter för att tro att jag inte ska hinna få någon a-kassa, när jag ändå inte var berättigad till det...."

Jag minns hur jag fick tag i hennes kollega, under mellandagarna, hon själv var på semester.
Jag sa vad det gällde, att det var bråttom, osv.
Hon sa att min chef skulle kontakta mig trots att hon hade semester, vilket hon inte gjorde.
Vilket bara skapade mer stress hos mig.

Jag kollade igenom mitt anställningsavtal från dem, det står inget om garantilön.
Jag hade faktiskt inte en aning att jag skulle få det av dem om de inte hade uppdrag till mig.

Jag var ju bara anställd av dem för ett uppdrag de hyrde ut mig till, som jag slutade med i juli 2013.
Sen började jag att plugga.

Tänk vad jag hade sluppit....

Man blir också efterklok....
Jag skulle ha kontaktat henne i november eller så, och kollat läget...
Då kanske jag vetat och sluppit allt...

Jag mailade henne efter sommaren och frågade om vad som händer efter att skolan är slut.
Hon svarade att, det tar vi då.

Då jag var anställd så jobbade jag bara 20 timmar/veckan, det blev en del extra dock.
Dock så kommer jag att få det jag fick som grundlön....
Ja, ja, det räcker ju till fasta kostnader....

Ja, nu är det bara att vänta till måndag och kontakta a-kassan för att ta tillbaka ansökan.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar