tisdag 27 januari 2015

Ha bättre koll på hundarna!

I dag då jag gick ut med hunden så såg jag på längre håll, två personer med sina två hundar.

Det var stora hundar, en var en schäfer, de var lösa.

Jag tar ingen som helst risk med min hund nåt mer.
Sen skiter jag i om folk tycker jag är fånig.

Min hund har bara ett liv och han är en liten hund på 5 kg.

Om en stor hund biter en stor hund så får den skador.
Biter en stor hund, min hund, så är risken stor att han dör.

Den risken vill jag inte ta.

Han har blivit biten en gång av en terrier, hans tjocka vinterpäls räddade honom från större sår.

Han har också blivit biten av en vinthund och den hundens huggtand åkte in bakom min hunds framtänder, rätt upp i gommen. Blodet sprutade.

Nä, så jag tar inga onödiga risker.

Åter till händelsen.

Jag stannade långt i från dem, deras hundar såg inte oss.
Dock såg ägarna mig, de ropade in hundarna, den ena hunden sprang efter rådjur men tillslut så kom den till sin matte.

Jag stod kvar och väntade på att de skulle koppla hundarna.

Den ena gjorde det, men inte hon med schäfern.

Hon höll den i halsbandet och sen släppte hon och sa åt hunden att sitta bredvid henne.

Från ett annat håll dök det upp en sprallig labrador.
Den var lös och sprang före sin husse.

Då de var ganska nära de andra två hundarna så sa ägaren till labben så den passerade de två hundarna med avstånd.

Jag stod kvar.

När labben hade kommit en liten bit ifrån dem så satte schäfern fart efter dem.

Skällandes så sprang den fort som fan efter dem.
Ägaren ropade och ropade.

Jag stod inte kvar....
Jag vände och gick tillbaka där jag kom i från, sur och muttrande, för att ta en annan väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar