onsdag 28 januari 2015

Högkänslighet

Jag har förut, läst info om personer som är "högkänsliga", vilket jag också passar in på.

Har aldrig tänkt på det och tänker fortfarande inte på det.

Dock så är det väldigt träffande när man tar del av saker folk lägger upp på fb.

Detta jag läste i dag, stämmer jätte bra in på mig.

http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/jag-borjar-forsta-vem-jag-ar-pa-riktigt/

Hon skriver blandannat:

"– Ibland har jag känt mig som prinsessan på ärten. Skräckfilmer kan få mig att må fysiskt illa, och det finns också dofter jag inte fixar. Jag gjorde faktiskt slut med en pojkvän för att jag inte klarade hans personliga doft. Å andra sidan kan lukten från bladen eller gräset ge mig riktigt lyckorus."

Exakt så!

Jag är jätte känslig mot dofter/lukter.
Någons parfym kan få mig att rygga, även om det är en liten svag doft.
Jag har också haft pojkvänner med "dofter" som jag inte grejar.

Att ha kläder som sitter åt kan vara jobbigt.
Tänker inte på det när jag gör saker, men sitter jag still så är det obekvämt.

Jag kan inte heller titta på skräckfilmer, mår jätte dåligt.
Samma sak gäller med djur, kan inte se nåt program som veterinärerna eller så.
Jag mår dåligt som fan och har med mig de bilderna i flera år.

"1991 myntade den amerikanska psykologen Elaine Aron begreppet Highly Sensitive Person (HSP) som på svenska brukar översättas med högkänslig person. Detta kan ta sig olika uttryck; en del är känsliga för ljud och dofter, andra för högljudda folksamlingar, ytterligare andra för kläder som skaver mot huden. Enligt hennes forskning utgör högkänsliga 15 till 20 procent av befolkningen. I Sverige finns bland annat Sveriges förening för Högkänsliga (SFH)."

– Vi är noggranna med att betona att detta inte är en bokstavsdiagnos, utan ett personlighetsdrag som innebär att man tar in fler intryck än genomsnittet. Och det handlar inte om att omgivningen måste anpassa sig efter någon, utan att få vara den man är och lära känna sig själv bättre, säger Malin Sandell"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar