tisdag 23 april 2013

Man lär sig mer och mer med tiden


Jag vet ju vad som utlöser min migrän.
Det är trötthet.

Så helgen var, som jag skrev tidigare, vädligt aktiv...
Jobba, dansa, konstiga sovtider, bar tungt, stress osv.

Vad leder det till?

Jo, värk i nacke och axlar...och sen då?

Jo, migrän....

Som jag vaknade av i natt och har haft under dan.

Men det förklarar varför jag var så irriterad i söndags.
Jag var JÄTTE irriterad.

Jag är ju sällan sur så jag blev förvånad över att det var så mycket.
Men jag lär mig mer och mer nu om min migrän och symptom/föraningar.

Sen i måndags så var jag fortfarande lite irriterad men var oxå helt matt.
Jag orkade inte träffa någon eller prata med någon.

Och natten till i dag så vaknade jag med migrän....

"Olika slags föraningar

Fler än hälften av alla som har migrän, både med eller utan aura, kan några timmar upp till ett dygn innan huvudvärken sätter in få en föraning av att ett anfall är på gång. Humöret kan svänga, aptiten och tarmfunktionen påverkas. Man kan börja gäspa eller bli onormalt trött och även få en spänningskänsla eller lätt värk i nacken. Vissa känner sig tvärtom alerta, klartänkta och upprymda. Andra kan bli svullna i händer och fötter. Dessa föraningar är ofta diffusa och kan växla."

Källa: http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Migran/?ar=True

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar