torsdag 18 april 2013

Det nya företaget

Det nya företaget hyrde in sig i ett rum på ett kontorshotell.

Det var långa korridorer med en massa dörrar, bakom varje dörr fanns ett litet rum som man kunde hyra.

Det hade han gjort, vi satt inte på hans rum utan han hade bokat ett konferensrum i korridoren.

Det var dunkel belysning där inne i konferensrummet och direkt då jag gick in i rummet så kände jag starkt, "NEJ!" i magen.

Vi pratade ca en timme.

Han berättade att han hade stora mål om att företaget skulle växa.
De var 14 anställda i dag.

Han sa att det inte finns några pengar alls just nu för vår tjänst.

Budet han la var nästan för lågt och eftersom han precis kommit in så finns det inga pengar.

Det innebär att han inte kommer höja våra löner nu.
Han vill inte heller köpa över vår semester från det andra företaget som haft oss.
Han vill att vi tar ut den innan den 1 augusti när han träder in.

Ett företag som tar över kan nämligen köpa över semestern om man inte har tagit ut allt innan.

Han tyckte att jag hade hög lön för att vara vaktmästare.

När jag kollar statistiken på en sida, (allastudier.se sen väljer man jobb&lön och sen yrken A till Ö) 
så har jag ca 2000 kr mer än det står där.

(Fast nu jobbar ju jag deltid så den är inte så hög...)

Han sa att om man är med från början så är man med när företaget växer, man kan då göra massa olika saker i företaget och ev ta hand om nyanställda senare, lära upp dem osv.

Men det sker inte inom den närmsta framtiden förstår ju jag...

Jag sa att jag brukar få jobba extra utöver min deltid, ca 8,12 eller 20 timmar per månad.

Han svarade, "Oj, varför då?"

Jo, min kollega är ledig, sjuk el så.

Min kollega har inte 5 veckors semester sammanhängande utan han tar det lite sporadiskt.

Vilket denna chef sa, när han träffade oss tillsammans först, att man enligt lag ska ta ut sin semester under sommaren....

Ja..... det känns inte bra alls att vara kvar....

Men var jag ju på väg i tanken innan detta hände, så jag ser det som ett erbjudande från universum att gå vidare :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar