fredag 1 maj 2015

Skona tarmen

Jag mår fan bättre i magen! :)

Jag mådde inte alls bra, psykiskt.
Allt kändes hopplöst, allt sköljde över mig.

Inge Pojkvän/man, trasiga naglar, tappa hår, väldigt dålig i magen, inge eljobb, inte pengar, dålig självkänsla, osv, osv.

Såhär brukar mina naglar se ut:
 
Såhär blir de när jag är dålig:
 
De skivar sig, går av, och nagelbanden trasas sönder.

Det blev för mycket och jag blev tillbakadragen.
Jag ringde ingen på ett par veckor, jag orkade inte prata med någon.

Jag har insett att det är, hur jag mår i magen som styr mitt humör.

För jag blir begränsad i allt då jag är dålig i sjukdomen och då tappar jag självkänslan.

Jag pratade lite med en i gruppen på Facebook, "matens betydelse vid ulcerös kolit."

Hon hade haft skov konstant i 5 år.
Gick på starka mediciner och inget hjälpte.

Så hon mixade kokosmjölk med bär och drack det till frukost, lunch och middag.
I två veckor.

Sen la hon till avokado i några dar, sen ägg osv för att sen återgå sakta till normal kost.

Hon blev frisk och slapp mediciner.

Jag prövade med att utesluta socker helt, ii form av frukt, sen två dagar tillbaka.

Åt jätte skonsam mat.

Häromdagen var det bara fisk i kokosmjölk och zucchini.
Vågade inte lägga till nåt mer.
Mycket är ju gasbildande och det är inte bra om tarmen är sjuk.

Frukost var det bara yoghurt och bär, lunch var det kokosmjölk med bär och till middag gjorde jag pannkakor.

Pannkakor på bovetemjöl, ägg, vatten och salt.
Sen hade jag i kalkonbacon också.
På kvällen drack jag grönt te.

I dag mådde jag väldigt bra i magen! :)

Man gör detta för att låta tarmen vila.
Alla hittar sitt sätt som funkar för dem.

Jag tänkte ha en fastedag...men jag hatar att gå hungrig. ;)

Socker i all dess form ska uteslutas ett tag, det gynnar inflammationer.
Även mjölkprodukter ska man dra ned på ett tag.

Sen lyfte jag inte tungt i går på jobbet.
Hade postrundan bara.

Nu är jag ledig i tre dagar också. :)

I natt sov jag tio timmar och det kändes bra i själen då jag vaknade. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar