lördag 30 maj 2015

Sluta med p-piller, risk för blodpropp

Efter flera år hos samma gynekolog så stängde de till slut igen.

Så jag fick leta efter ett nytt ställe att gå till.

Jag är ju ganska känslig med sådant, så jag frågade på telefon efter en mjuk och snäll kvinna.

Jag prövade de första jag fick svar hos, det lät lovande.

Då jag kom dit så började vi prata.

Hon sa:

"Jag ser här att du har IBD, tarmsjukdom, och du äter kombinerade p-piller.
Eftersom du börjar komma upp i åldern...."

Va?? Vem pratar hon med, sitter det någon annan här i rummet??
Komma upp i åldern... Hon kan ju inte mena mig. ;)

Hon: "Då får man absolut inte äta dessa p-piller om man har en tarmsjukdom, för det finns en risk för blodpropp."

Jag blev helt paff!!

Jag: "Va? varför har ingen sagt nåt?"

Hon: "Ja det tycker jag också är konstigt, att mag och tarm läkaren inte säger något förstår jag, de är ju inte gynekologer."

Hon föreslog direkt minipiller, Cerazette.
De innehåller bara ett hormon, gestagen.
De jag äter nu innehåller även östrogen.

Jag frågade vad som händer med kroppen då.
Hon sa att man kan bli deprimerad.

EH?? Det vill jag INTE bli.

Jag sa till henne att jag läst ,av en läkare, att äggen/äggstockarna sover då man äter p-piller och då man slutar så vaknar de med en kick och det är flera som blir gravida direkt då de slutar med p-piller pga detta.

Hon visste inget om detta.

Jag sa att jag blir lite nojjig och förvirrad, eftersom jag har ätit dessa sen tonnåren.
Jag vill så gärna ha barn, hittar jag inget förhållande så funderar jag på att lösa det själv.
Byter jag p-piller, mixtrar med hormoner, så kanske jag väcker mina äggstockar, jag kanske förstör mina chanser mer till att kunna få barn.
Sa jag.

Alla möjliga tankar for genom huvudet.

Hon gav mig inget svar på mina funderingar.
Sa bara att det inte var bra pga blodpropps risken.

Jag: "Kan jag få ett recept på mina, trionetta, ändå, bara tre månader, så får jag fundera lite på saken, hur jag ska göra. Måste smälta detta."

Hon suckade, var tyst en stund och svarade sedan lite surt:
"Ja ok... men bara tre månader, sen tänker jag INTE skriva ut nåt mer sådant!"

Får de verkligen neka en?
Det är ju mitt liv.

Jag hade velat träffa någon som är lite mer påläst.
Någon som hade sagt det lite schysstare än det sura hon sa.

När jag pratade med min tarmläkare om detta så sa hon att hon inte hört något om detta och skulle genast ta upp det med sina kollegor.

Däremot sa hon att, hon inte tror att blodproppsrisken skulle öka om man hade en normal aktivitet i sin tarm. Hon kunde förstå om man hade ett aktivt skov ofta, men inte annars.

Så jag vet inte vad jag ska göra nu.....

Om jag slutar med p-piller helt......

Kommer jag att gå upp i vikt då?
Kommer jag att gå ner i vikt?

Kommer jag att tappa de små bröst jag har eller kommer de att bli större?

Kommer min kropp att förändras?

Kommer jag att få mer rynkor och grått hår?

Kommer jag att förstöra mina chanser till att få barn då jag väcker mina äggstockar?

Att de vaknar, går det jätte fort att de åldras då?

Eller... tänk om jag blir bättre i tarmen då?
Att jag alltid varit sämre pga p-pillerna?

En person i gruppen på fb skrev:

"Enligt Fass har försämring av Crohns sjukdom och ulcerös kolit rapporterats under användning av kombinerade p-piller. Min gissning är för att det påverkar slemhinnan (i hela kroppen?) och därmed min UC. Gällande risk för blodpropp finns den alltid beroende pga övriga faktorer som ålder, BMI, rökning mm. Det som funkade när jag var 30 och skovfri under många år, funkar inte nu. Tyvärr tror jag att just den sorten mini-P jag fick försämrade min UC, men finns andra piller som passar oss med UC."

En annan skrev:

"Från tidigare inlägg har vi fler som bekräftat att deras UC blivit bättre sen de slutat med p-piller, spiral eller andra hormoner."

Jag har inte haft ett vuxet liv utan p-piller.
Det jag vet om min "Mens" nu är ju inte hur den egentligen är.
Man har ju inte en riktigt mens.

Jag har haft så lite så att jag inte behöver nåt mensskydd, jag har inte haft någon värk och jag har mått bra på dem.

Jag vet inte hur det blir om jag skulle sluta helt....
Har jag riklig mens?
Kommer jag att få ont?

Man kanske kan bli med barn ändå, även då de vaknar med ett kick just då jag slutar, de kanske mår bra en längre tid i allafall....

Egentligen vet jag ju inget om min kropp.
Enligt ultraljud så ser mina äggstockar jätte bra ut.
Men jag vet ju inget om chanserna att bli gravid.

Tydligen så är risken jätte stor att bli med barn då man har skov.
Det har aldrig hänt mig.

Att hela sitt liv ha haft påverkan av konstgjorda hormoner i kroppen...
Det är ju inget jag skulle välja nu, så nyttig som jag försöker vara.

Dock har många gynekologer och barnmorskor genom åren berättat att det är en myt att det är dåligt att äta p-piller.
Tvärtom, så skyddar de mot cancer och andra saker.

Men då jag haft det hela mitt liv så kom det som en chock att helt plötsligt sluta med dem eller byta sort till en helt olik sådan.

Samtidigt känns det lite spännande att sluta helt....
Att få se hur min kropp är på ett naturligt sätt

Jag ska googla massor och kanske leta rätt på någon som är väldigt påläst.

Jag vill veta mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar