söndag 31 maj 2015

"P- piller påverkar valet av män."

Jag har googlat om p-piller:

"Så, vilken är risken för kvinnor som börjar ta syntetiska hormoner i tidig ålder och håller på dem i upp till 15 år eller längre? 

Cancer, Hjärtsjukdom, Förtunning av ben, Fatal blodpropp, Nedsatt muskeltillväxt, Långsiktig sexuell dysfunktion, migrän, Viktökning och humörsvängningar, jästöverväxt och infektion."

De som slutat med p-piller fick en del biverkningar:

Någon sorts eksem i ansiktet (små vätskefyllda utslag) samt att huden blev torr som fiskfjäll.
Håret har blivit tunnare, gått upp i vikt.
Magen har svullnat upp.

Hudreaktioner, håravfall och viktförändringar.

Kroppen började bete sig som om den var gravid.

Muntorrhet, näsborretorrhet, prickar/fjällighet i ansiktet, buksvullenhet, viktuppgång, och hårförtunning.

Acne och rejäla menssmärtor.

Man ska ha läkarövervakning om man har migrän och tarmsjukdom i samband med ätande av hormon p-piller.

Det är ingen som sagt någonting om detta till mig....

Har ju migrän sen länge....

Inte har jag läst bipacksedeln eller liknande då jag har ätit p-piller så länge och alla läkare har vetat om det.
Så jag har trott att allt har varit lugnt eftersom ingen har sagt nåt.

Kontentan av att sluta med p-piller är:

Negativt: Man KAN öka i vikt, få acne eller liknande hudbesvär, Tappa hår, få extrem mensvärk.

Allt detta pga att kroppen har tillförts konstgjorda hormoner i så många år, i mitt fall över 20 år.
Efter flera månader, upp till 6 månader, så kommer hormonerna att stabiliseras.

Positivt: Ökad sexlust och den omedvetna lukten för killar normaliseras.
Säkert mer saker.

Enligt FYI Living:
"Kvinnorna på piller föredrar män med liknande MHC gener. Studier visar att" kvinnor anser att luktsinnet är en viktig faktor i sin bedömning av potentiella partners. " Således, på grund av allvarliga förändringar i lukt preferenser, kan användningen av p-piller påverka val av partner . "

"Detta är något som de flesta människor inte skulle överväga, men enligt forskarna, kan kvinnor som är på p-piller oavsiktligt förledas att välja mindre kompatibla långsiktiga partners än kvinnor som inte använder p-piller"

Så..........
Det känns läskigt men jag tror nog att jag INTE börjar på ny karta i morgon......

Efter 20 år så välkomnar jag mina egna hormoner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar