torsdag 26 mars 2015

Så jävla trött på värk!

Jag är så trött på värk!

Så trött på att jämt ha ont i kroppen och leder.

Det började som tonåring, jämt ont i huvudet och ryggen.

Har genom åren alltid blivit skickad till sjukgymnaster.

"Du måste träna, bygga upp stabiliteten." säger de.

Då jag prövade en kiropraktor några ggr, för flera år sen, så sa jag att jag jämt är trött och har ont och att jag lätt kan sova 10 timmar.

Han svarade att det inte är bra att sova så länge....

Bra svar....

Jag har varit hos läkare och pratat om min trötthet.

Har varit på snarkutredning.

Varit hos läkare för min ryggvärk, "träna" säger de.

Haft hund i nästan 10 år.
Alltid rört på mig, även då jag inte tränat.
Alltid haft arbeten som är fysiska.

För ca 9 år sedan fick jag diagnosen IBD. (Chrons, Ulecerös kolit)
Först nu, tar jag reda på själv, att man får ont i kroppen av dessa tarmsjukdomar.

Dock får man det som en varning, från kroppen, innan ett skov.
Jag har upptäckt att det är så hos mig.

Dock så får jag ont i ryggen, längst ned, på ena sidan.
Har ett diskbråck där.

När jag har ont där så kan jag knappt gå och sova utan värk.
När det tillslut går över, så vaknar jag med värk i axlar, resten av rygg och i nacken.
Jag kan inte röra på nacken helt utan smärta.
Smärtan vandrar alltså.

När jag ska få massage på axlarna av någon kompis så gör det sjukt ont när de tar i mig. 

I bland då jag vaknar så känns det som att jag har varit fastbunden och det gör ont/stelt att börja röra på mig igen.

Jag blir andfådd av att gå i trappor.

Tarmläkaren sa att det inte kan ha med sjukdomen att göra, "Gå till vårdcentralen."

jag gjorde det och de kollade mina lungor, mitt hjärta och min blodcirkulation och allt ser bra ut.

Jag har nu bokat tid på vårdcentralen i april.
Jag är så jävla trött på detta.

Jag är inte gammal, jag är ingen soffpotatis.
Jag borde inte ha sådan här värk!

Och kom inte o säg att jag måste träna...

Jag köper att det är bra att träna, att alla borde göra det.
Jag tror också att jag kanske blir bättre av att träna.

Men!

Detta beror inte på brist på träning!

Jo, en annan sak som de ofta sa för flera år sedan...
"Att jag mådde dåligt psykiskt."

Suck.....

Känns bara som att de har skickat runt mig genom åren....

:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar