onsdag 4 mars 2015

Läkarbesök, utbjuden och lugnet, (killen P, del 3)

Vilken händelserik dag....

Först var jag på sjukhuset och träffade läkaren.

Det visade sig att jag hade D vitamin brist.

Referensvärdet ligger mellan 74-250 och jag hade 53.

Så hon skrev ut droppar till mig.
Ville inte ha tabletter med socker i eftersom tarmen inte gillar det.

Sen får jag väl kolla på hälsokosten vad de har, då alla egentligen behöver D vitamin.

Det är nog därför jag har varit så trött.....

Hon tyckte också att jag var undermedicinerad.

Av alla avföringsprover jag gjort, Calprotectin, så har det aldrig varit normalt.

Normal är under 30.

Sist hade jag 674.

Så hon ville sätta in kortison eller nåt annat starkt.
Jag sa nej.

Jag sa att jag står ju på benen och är ganska frisk.

Då sa hon att jag skulle gå upp en tablett i min underhålls medicin istället.

Det gick jag med på.
Den löses ju upp i tarmen och går inte ut i blodet på samma sätt.

Dock är hon ny för mig, har ju bytt läkare flera ggr under åren....
De har slutat.

Jag menar, jag har ju haft perioder i mitt liv där jag har mått bra och inte alltid tagit ett prov.
Men då ser hon ju bara proverna?

Jag ska ta nya prover om 3 månader.

Jag har haft sjukdomen i 10 år.
Kan inte fatta att tiden går så fort...

Hon sa att om man har dålig tarm, länge, så ökar risken för cellförändringar, som vi alla vet, kan leda till cancer.
Men, jag har aldrig haft några cellförändringar, sa hon.

Som sagt, de har ju inte tagit dessa prover på mig ofta så...
Det finns ju stunder jag mått bra också.

Killen P messade mig i dag.

"Jag har bokat bord på en grekisk restaurang i morgon kväll.
Jag hämtar dig en kvart innan."

Eh...?
Det var ju trevligt.... men vi har inte pratat om vilken dag och just i morgon är jag bokad.

Alla andra dagar har jag kunnat...

Han har ju varit väldigt sporadisk med sina mess till mig.

Jag skrev i alla fall det till honom och han bad om ursäkt att han bara hade bokat.

Jag sa att det var helt ok, att han inte behövde be om ursäkt men frågade om han kunde någon annan dag istället. Jag poängterade att jag blev glad.

Får se vad han svarar.

I morgon ska jag besiktiga bilen, den går igenom felfritt. ;)
Hoppas jag.

Innan jag gick hem och gjorde mat och tog det lugnt för kvällen så var jag ute med hunden.

Vi stannade till vid vattnet och jag satte mig och bara tittade på allt.

Molnen, vattnet, fiskarna, solen, träden...bara andades.... :)

Min hund är så söt, han sätter sig ofta bredvid mig och tittar också ut på allt.
Måste se roligt ut. :)

Självklart var jag framme med kameran. :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar