onsdag 28 december 2011

Skrivandet har letat sig tillbaka till mig :)


En dörr öppnades och smällde igen av sin tyngd.

”Vart har du varit?”


Rummet var becksvart men jag visste ändå vem det var.


”Jag har varit här hela tiden.”


Det blev tyst


”Men.... jag har känt mig så himla ensam i perioder....


det har varit så tungt, så mycket att bära, så mycket smärta...

Jag har saknat dig.....”

”Men, jag har varit här hela tiden.”


Jag funderade.....


”Ok...men jag har inte hört dig...”


”Du har inte lyssnat....


Jag har funnits här hos dig, jämt, hela tiden, varje sekund.

Jag har försökt att få dig att lyssna.... när du inte lyssnade längre så var jag tvungen att försöka stoppa dig på något sätt...

När du inte lyssnade så försökte jag genom din kropp....

Det var drastiskt....och det var inte kul att se dig med fysisk smärta....

i mer än tio år höll det på...

….men jag trodde att du skulle lyssna då....”

”Gjorde jag inte det då menar du?”



”Nej Rebecca......”

Jag kunde höra sorgen i rösten....



”..... du härdade ut....men du försökte att tränga bort smärtan och fortsatte framåt med full kraft.

Du fortsatte att göra dig själv illa....så jag var tvungen att gå ut hårdare....”


Det blev tyst igen....

”Det var då jag fick sjukdomen.....” sa jag sorgset.


Rösten fortsatte


”Du var på väg för över nåt år sedan....att börja lyssna, att tro på dig själv.


Men sedan trillade du dit igen....

...denna gång var jag tvungen att stoppa dig, snabbt.”


Jag sänkte mitt huvud....

”Det var då sjukdomen blev väldigt mycket värre...” sa jag med en klump av gråt i halsen.


”Ja, det var det....ändå, tog det dig flera månader att lyssna...men du gör det nu i allfall.”


”Jag vet.... jag lyssnar nu, jag har tillit till mig själv, jag inser nu att jag är stark!


Att jag är en underbar person!

Framför allt.... jag inser nu att jag verkligen är älskvärd.....”

Stämningen i mörkret kändes lättare


”Du behöver vara snällare mot dig själv...och det är du då du lyssnar på dig själv.


DU har rätt, DU är rätt, DU är du Rebecca..... ingen annan.

Ha tillit till dig själv och vad du känner, ingen annan kan tala om för dig hur det ska vara eller kännas.”
Jag log och kände en värme sprida sig i mitt inre

”Det är dags nu...det vet du eller hur?”


Jag nickade


”Jag finns här hos dig hela tiden, din resa har börjat och den är underbar.


Allt du vill ha, kan du få, den enda som kan stoppa dig, det är du själv.

Tro på dig själv, stå upp för dig själv och framför allt...Ta hand om dig själv,
på riktigt.”

Dörren öppnades igen och det gnisslade i gångjärnen,

jag blev bländad av ljuset utanför.

Jag såg ingen som stod i dörren, bara att dörren var öppen.

Jag tog sakta ett steg framåt.... förväntansfull, glad, lite...nervös glad.....


Jag kände att jag log för mig själv... jag tog ett steg till, närmare dörren....

Jag hörde en massa ljud på andra sidan dörren, fortfarande bländad av ljuset som fanns där.


Jag la min handflata mot dörren...lät den vila där medans jag försiktigt kikade ut....

Jag kände värmen i min kropp igen och rösten sa...

”Allt är som det ska....lita till dig själv... allt kommer att bli bra...”

Med dem orden tog jag steget ut i ljuset och lät dörren glida igen med en smäll bakom mig.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar