fredag 16 december 2011

Kostförändringar

Tänkte på en sak....
Många säger att man inte ska oroa sig för biverkningar, att det inte är säkert att man får dem.

Sant, oro är inte bra för hjärtat :)

Men...jag är ändå varse om dem..och i detta fall, med cellgiften, Imurel, så fick jag faktiskt en biverkning, som gjorde att jag mår jätte dåligt och inte kan fortsätta med medicinen.

Jag är ganska aktiv på en sida som heter www.magotarm.se
De har ett forum och man får lite råd och tankar från andra som har samma problem.

Jag skrev om Remicade häromdagen och har än så länge fått ett svar om en persons erfarenheter.

"Jag har bara bra erfarenheter av Remicade. För mig upphörde skovet inom ett par dagar med Remicaden. Det var en stor förbättring jämfört med höga doser av kortison och Asacol.
Jag fick tillbaka min "vanliga mage" med den medicinen.
Tyvärr så kan jag inte få den längre :(
Jag fick en allergisk chock vid min tredje behandling och kommer aldrig att få den igen.
Även om biverkningslistan kan verka lång och skrämmande så är medicinen bra om den funkar.

Som min läkare sa; att leva med skov är ju inte heller bra för kroppen.
Jag har haft min UC i 15 år. De första åren var jobbiga men sedan försvann sjukdomen i samband med min graviditet för åtta år sedan. Nu är den dock tillbaka sedan i somaras då jag fick fel medicin mot svullna knän."

Jag har funderat mycket på när jag fick den....

Jag slutade att röka ca 2005, de säger att rökning fungerar som ett skydd för denna sjukdom.
De som slutar att röka brukar sjukdomen blossa upp för.
När det gäller UC, Ulcerös kolit.
När det gäller Crohns så är det farligt att röka ist.

Ca 2006 så fick jag bihåleinflammation....
Jag har sällan varit sjuk i livet och därför inte fått pencilin mm speciellt ofta.
Jag tror detta var första gången jag fick både någon form av allvarligare förkylning och antibiotika.

Sen 2007 så bröt sjukdomen ut...hm...

Visserligen är 10% ärftligt och min halvsyster har Crohns.

Så då bar jag på risken att få den... men varför bröt den ut?

Och bröt den ut...då kan den försvinna, så ser jag det.

Nu ska jag fokusera lite på kosten.
Många läkare säger att kosten inte har betydelse, har hört att de inte får kost utb när de utbildas för mag och tarm sjukdomar...

Många andra som har sjukdomen mm säger att kosten HAR betydelse.
Många säger att LCHF dieten fungerar.

Så jag tänkte lägga av med vissa saker, såsom socker i all dess skepnad.
Varför inte pröva saker! :)

Undvik helst

  • Socker: Värst av allt. Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor. Även sötningsmedel undviks helst.
  • Stärkelse: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. »Fullkornsprodukter« är bara mindre dåliga. Måttliga mängder rotfrukter kan vara okej om du inte är alltför noga med kolhydraterna.
  • Margarin: Industriell smörimitation med onaturligt hög omega-6-halt. Har inga hälsofördelar, smakar dåligt. Statistiskt kopplat till astma, allergier och andra inflammatoriska sjukdomar.
  • Öl: Flytande bröd. Full av maltsocker tyvärr.
  • Frukt: Mycket socker. Ät undantagsvis som naturligt godis.
Källa: www.kostdoktorn.se

Jag ska pröva att undvika vissa saker.
Innan jag fick sjukdomen så slutade jag att röka, dricka alkohol, började träna, åt inget godis eller halvfabrikat, snabbmat, såser, osv. Bara nyttiga saker och mycket grönsaker och frukt.

Sen fick jag antibiotika, var i en sjukt dålig relation i ett helt år och åt massa godis och onyttiga saker...

Det läskiga är att denna sjukdom börjar bli allt vanligare bland folk...

http://www.kostdoktorn.se/explosiv-okning-av-tarmsjukdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar