torsdag 15 september 2011

Medicin fakta

I går efter sjukhusvistelsen så var jag helt sänkt.
Jag hade feber och då jag skulle gå ut med hunden så gick det inte.

Det blev en jätte kort promenad.
När jag sen skulle gå upp för trappan till min dörr så började jag att skratta. :)

Jag var nämligen tvungen att stanna mitt i trappan för att jag ORKADE inte gå upp för hela.
Hahahahhaha! Allt blev så komiskt. :)

Ursäkta de som tycker detta är äckligt men blodet praktiskt taget rinner ur mig....
(bara när jag går på muggen såklart..)
MEN, kortisonet lär värka snart. I dag är det dag 2 med kortison.

2 st Colazid, morgon och kväll,
De omvandlas i tjocktarmen till en substans som heter mesalazin som är ett sk aminosalicylat. Mesalazin hämmar inflammation i tjocktarmen vid Ulcerös kolit.
Den används också som underhållsmedicin.
8 st Prednisolon 5 mg (kortison) morgon,
Läkemedlet används vid tillstånd då man behöver dämpa kroppens reaktion som tex inflammatoriska reaktioner vid ledgångsreumatism, sjukdom i bindväven (SLE), inflammationer i kärlväggar, astma, svår inflammation i tjocktarmen (ulcerös kolit), vissa blodsjukdomar, vissa allergiska besvär och tumörbehandling.
1 st Calcichew, morgon och kväll,
Kalcium och vitamin D3, som är viktiga ämnen för nybildning av ben.
(äter dessa pga att jag äter kortison som inte är snällt mot skelettet och kortison har en massa andra biverkningar som jag inte ens vågar gå in på, läskigt.)
Inte fan trodde jag att detta var hur min framtid skulle se ut. Jag tyckte att vid 30 års ålder så skulle man ha man och barn. Ja, man vet aldrig hur livet blir. :)

Jag kan heller inte skaffa barn då jag är dålig.
Men detta SKA försvinna! Jag SKA besegra sjukdomen så gott det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar