tisdag 17 maj 2011

Förvirrande tankar

I morse satt han där på sin vanliga plats.
Jag såg att han drack ur en ölbruk, ha tog en klunk och stoppade ner den i sin väska.

Varför gömde han den?

En tjej framför mig la ner mynt i hans burk, han petade på dem med ett finger och plockade upp tian som fanns bland mynten.

Varför gjorde han det?

Kan han bli rånad av andra på plattan? Kanske...

Att han röker nästan jämt när jag går förbi och som denna dag..drack öl...jag kände mig faktiskt besviken.

Ok att man har ett missbruk... jag har inte varit nere i skiten som vissa andra men det är ju bara du själv som styr över ditt eget liv! Jag hade ett nikotinberoende i över tio år, det var skitsvårt att bryta men jag gjorde det. Jag kände att jag var slav under något som sakta dödade min kropp, och det fick mig att bli stark och sluta.

Jag har haft det grymt jobbigt i min uppväxt men jag valde att INTE missbruka något, INTE ljuga för folk, INTE stjäla, INTE såra någon och vara elak. Osv osv...

Jag har istället valt att sprida kärlek omkring mig.

Man har ju ett val, visserligen kan det vara svårt, mycket svårt att bryta något.....

eller vänta här nu.......jag kanske inte ska säga något.... uteliggaren är elak mot sig själv genom att missbruka, att sova ute och inte ha mat för dagen, det är hans val...

mitt val är att jämt sätta andra framför mig själv och sedan må dåligt för att jag är i den situationen som jag är...valet är mitt... hm... Mitt eget val...jag väljer att må som jag gör...hm...


Så... jag vet inte just nu vad jag menar egentligen..... :)

Ska jag inte hjälpa honom för att han väljer själv att sitta i sin situation?
Då ska inte heller vänner hjälpa mig genom att prata och ge sitt stöd till mig när jag själv väljer att vara i en situatuion som är jobbig?

Fick precis en tankeställare......Måste fundera lite på detta under dagen.... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar