måndag 16 maj 2011

Den hemlöse

I morse då jag vaknade kom jag att tänka på den hemlösa mannen.
Jag går förbi honom varje dag då jag går till jobbet.

I början så tänkte jag att han kanske tillhör en sån där "liga" som det finns massor av i Sthlm.
De hämtas från olika länder, tigger pengar och ger allt till en som ansvarar för ligan.

Men denna man är smutsig....jag funderade...vissa tiggare som jag har sett är ju rena...kanske är det så att de som är rena är ligor och smutsiga är riktiga uteliggare?

Ska jag bre några mackor och ge till honom? Men han kanske blir skeptisk till att jag har gjort nåt med dem? Ska jag köpa en macka till honom, de är ju inslagna i plast....och en kaffe kanske...men då får jag även ta socker och mjölk vid sidan om. Jag vet ju inte hur han gillar sitt kaffe.

Tänk om jag hade ett eget företag...då hade jag pratat med honom för att se vem han var och därefter gett honom jobb.

I vilket fall som helst så har jag sjukt dåligt med pengar just nu, jag har skrapat i hop mynt för att köpa mat...
Då jag klev av tunnelbanan så tog jag ett beslut, jag letade fram 12 kr i mynt och tänkte att jag skulle lägga dem hos den hemlösa i hans lilla skål.


Då jag kom fram så böjde jag mig ner, sa "Tjena" la ner pengarna och sa "Varsågod".
Han sa då "Tack så mycket".


När jag får pengar så ska jag nog köpa kaffe och macka till honom.
Det jag undrar över är att han ofta sitter och röker....hur får han råd till det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar