lördag 5 september 2015

Intervjun nr 2 och beslutet

Det har hänt mycket ang. vad gäller intervjun.

Tankar och beslut har tagits.

Men, jag kanske ska gå tillbaka lite.....

Testet jag gjorde hemma, innan intervjun, var samma frågor som cirkulerade men de ställdes på olika sätt varje gång.

Det var inte så många frågor, kanske, 5-7 stycken.

En utav dem var om jag tycker om att sälja.

När jag var på intervju nr 2, så fick jag först göra ett annat test ensam i ett rum.

Sen träffade jag samma som jag träffat på första intervjun, plus att det var en person till med.

Denna gång så ställde den nya personen frågor till mig, frågor som jag redan hade besvarat...
Både på tester, enskilda papper som de gav mig förut, och även på första intervjun.

Jag kände att jag tyckte det var lite irriterande...

Han som hade intervjuat mig på första intervjun, satt mest och iakttog mig.

De påpekade att jag hade svarat åt nej hållet, ang. sälj.

Jag sa att jag inte gillar att sälja.

Jag är mer sådan att om personer är intresserade av en sak, då kan man sälja.
Men jag gillar inte att pracka på saker på folk.

De gav en massa exempel och frågade vad jag tyckte om det.
De tog upp massa saker som jag gjorde/gjort i livet och kallade det en typ av sälj.

"Se, det du gjorde är ju en typ av sälj. Det är bara du som fått en negativ bild av sälj. En fel bild."

På något sätt kändes det som att de försökte övertala mig...

De sa även att deras jobb gick ut mycket på att sälja också.

De sa även att folk brukar reagera negativt på ordet, sälj, därför har de prövat olika ord på sälj när det gäller annonser där de söker folk och till kunder.

Det pratades så mycket så att jag inte hann reagera och i bland inte hann svara på frågan som ställdes från början. Men jag la vissa saker på minnet, även om det pratades bort snabbt.
Som det där med att de ändrade ordet, sälj.


De frågade också vad jag skulle göra med hunden på dagarna.
(jag kände lite irritation över frågan, det är väl inte deras ensak?)

Eftersom jag redan hade fått den frågan på första intervjun så blev jag lite misstänksam då de frågade det igen. De nöjde sig inte heller med ett svar från mig utan de benade lite i det.

De sa att det kan hända att man jobbar över lite.
De tog upp det så pass mycket att jag frågade:
"Hur kommer det sig att ni tar upp det så mycket? Brukar det vara mycket övertid?"

"Nej, nej!" svarade de i kör. "Men det kan hända och vi vill bara berätta det."

"Vi hade en kille hos oss, som hade hund, han var tvungen att sluta hos oss för att det fungerade inte med hunden."

Jag frågade om övertidsersättning och de sa då att de inte hade det.
De hade istället 5 dagars extra semester.

Det kändes rörigt i huvudet då jag gick därifrån, jag hade varit där i 3 1/2 timme.
Det kändes lite negativt.

Dagen efter kändes det mer negativt och jag kände lite att jag inte ville ha jobbet.
Sen drömde jag om intervjun och vad de hade sagt.

När jag vaknade så såg jag allt klart framför mig.

Jag ville inte ha jobbet.

Det kändes som att de har mycket sälj, vilket de inte sa direkt till mig på första intervjun och så tror jag visst att det är en hel del övertid.
Varför skulle de annars prata om det så mycket?

Så jag fick en dålig känsla av allt.
Det kändes som att de pratade på ett visst sätt för att sedan väva in en i allt.

Precis som vissa säljare. ;)

Att dagen efter inse att man står där med, ett mobilabonnemang, en mobil, en surfplatta, en laptop, ett internet abonnemang, fast man redan hade allt detta hos en annan operatör.
Inse att man blev bortsnackad, inse att man blev lurad. ;)

Den känslan hade jag. :)

I vilket fall som helst, så har jag bestämt mig, jag vill inte ha jobbet.

Jag har pluggat för att jobba inom hantverkaryrket och dit vill jag komma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar