söndag 27 september 2015

Alkoholberoende smyger sig på

En kväll fick jag samtal från en på mitt jobb.

Hen var onykter.

Beklagade sig och sa att hen hade bråkat med ett av sina barn.
Att barnet var så arg och hen förstod inte varför barnet hade sådan ilska.

Jag kände hur jag blev illa till mods och ville lägga på.

Jag sa till hen att de borde prata, att ta reda på vad som ligger bakom hens barns ilska.

Några dagar senare så berättade hen för mig att barnet hade blivit så arg för att hen alltid var onykter och det tyckte inte barnet om.

Vi pratade och hen sa att hen måste sluta att dricka.
Hen hade blivit lite skrämd då hen hade fått ont i levern.

Tårarna började att leta sig upp i ögonvrån hos mig, och jag sa till hen:

"Min mamma dog av alkohol, hon söp ihjäl sig!
Förstår du? Hon dog av detta!

Hon drack inte starksprit, hon drack öl och vin mest.
Hon satt inte på någon parkbänk som all tror att man måste göra för att vara alkoholist. Alkoholberoende smyger sig på, man vaknar inte upp en dag och tänker att man kanske dricker för mycket, då är det ofta redan försent.
Då har man ofta redan fått ett beroende.

Jag gick fram till personen och omfamnade hen, vi stod och höll om varandra ordentligt och jag sa: "Du måste verkligen ta hand om sig själv."

Personen har slutat att dricka nu.

Tydligen så har personen dragit ned på drickandet förut i perioder men detta är första gången som hen slutar helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar