torsdag 5 februari 2015

Tänk att kosten har så stor betydelse vid tarmsjukdom...

Jag har ju varit ganska bra i tarmen ett tag.

Jag har börjat ta bort kolhydrater när jag äter middag.

Kosten är jätte viktig när man har denna sjukdom.
Chrons/ulcerös kolit.
Lchf är en bra grej för de med denna sjukdom.

Läkarna pratar ingenting om kosten utan bara medicin....

Medicin botar ju inte orsaken, bara symptomen.

Tyvärr så följer en massa hemska biverkningar med medicinen....

När jag får skov, utbrott av sjukdomen, så går mina naglar av, mina händer och nagelband blir jätte torra och går sönder. Mitt hår....mitt älskade hår, det tappar jag massor av då.

Nu har jag fått tillbaka mina starka naglar och jag ser hur mitt hår växer på olika ställen.
Det sticker ut massor med nytt hår. :)

Häromdagen hade jag ingen direkt frukost hemma.

Jag öppnade skafferiet och hittade polenta.
Det är finmalen majs som man kan göra gröt av, såser mm.

Jag tog den, hade glömt bort att man skulle ta 3 matskedar och resten vatten för att få lagom med gröt.
Jag tog 1 dl och tillförde vatten emellanåt för att få konsistensen rätt.

Sen åt jag den.

Kände mig tveksam till detta och skrev i en grupp på facebook,
"Matens betydelse vid ulcerös kolit."

"Vad säger ni om majs?"

Många svarade, ajabaja! och vissa kunde äta popcorn när de inte hade skov.

Jag äter ju ofta egengjorda popcorn, och då har jag inte märkt något.

Men jag blev lite reserverad av deras svar..... jag åt ju massor med polenta...

På kvällen så började magen att låta, det började också att göra ont.

Jag har en yta på några centimeter på höger sida av magen, snett, nedanför navlen, som smärtar i bland.
Det är som en signal att tarmen inte mår bra. Då vet jag att något är på G...

Mycket riktigt....
Dagen efter så kom det mycket blod....
Jag hade lite feber och orkade knappt gå.
Hunden fick endast korta promenader tyvärr...

Jag svettade och frös, det sved i ögonen, jag hade ont till och från och var helt orkeslös.
Låg i soffan hela dagen.

Dagen efter kände jag mig bättre men det kom lite blod även då.

I dag har jag i princip varit blodfri, dagen är inte slut än, men jag hoppas på det bästa!

Men då vet jag, aldrig mera majs, och framför allt inte vid skov.
Inte heller om min tarm är svag.
Man ska ju vara helt skovfri i ett helt år, då är tarmen mer motståndskraftig.
Då kan man tåla maizena i nån sås osv.

Tänk att kosten är så viktig och att läkarna inte pratar om den.....
Det finns så mycket fakta bland människor att kosten har stor betydelse.
Det finns hur många som helst som har blivit friska av kosten.

Dock tar det tid att lära sig vad man kan äta och när.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar