lördag 14 februari 2015

Tarmsjukdomar, IBD

Jag blöder fortfarande men absolut inte mycket.
Vilket känns bra och ger mig ett hopp och önskan om att skovet är på väg bort.

Fick dock höra av en att hon inte blöder men har stora skov ändå.
Dålig i magen som fan, viktminskning, näringsbrist mm. Sa hon.

Så jag vet inte, det är så individuellt.

Jag hittade en bra sida om ulcerös kolit, Chrons, Prokit, Mickroskopisk kolit.

http://www.magakuten.se/sjukdomar/ulceros-kolit/ulceros-kolit/

De sa ju att jag hade Ulcerös Kolit först, sen misstänkte de Chrons, sen sa de att de inte kunde säga vilken jag hade.

Ulcerös håller ofta till i tjocktarmen, medans Chrons kan vara både i tunntarm och tjocktarm.

Vissa säger att alla dessa sjukdomar går lite hand i hand.

När jag läser på denna sida så känns det som att jag kan plocka lite från alla, medans en sak rakt igenom inte stämmer till hundra.

Uc är det som stämmer mest dock.

Jag får ont i kroppen då ett skov är på väg, som UC.
Dock får jag smärta på höger sida av magen, som Chrons.

Ja, ja man lär sig mer och mer genom åren, hur ens kropp och sjukdomen är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar