fredag 2 december 2016

Vaknar mitt i natten av medicinen

Jaha...
Då var man vaken 04.30 utan anledning.

Jag gick upp istället för att ligga och vända och vrida mig i sängen.

Jag väckte J av mitt vändande i sängen.

Jag tar ju en mildare form av kortison så det är orsaken.

I går vaknade jag 03 och var vaken till 04.
Sen lyckades jag somna.

Jag är ju jätte trött och det svider i ögonen men jag kan verkligen inte sova.

Tusen tankar snurrar runt då också.

Jag var inte riktigt nöjd med undersökningen i går.
Det var ju återbesök.

De ringde på läkaren som gjorde den förra veckan, men hon svarade inte.
Tanken var att hon skulle ha varit med.

Det kom in en manlig läkare istället.

Hade de bara tagit någon annan som var ledig just då?

Jag fick ju panik på en gång och hälsade knappt på honom utan sa bara:
"Va? ska du göra undersökningen??!" hahaha stackarn.

Han visste inte att jag inte klarade av en man som gjorde undersökningen, så han jagade rätt på en kvinna.
Det visade sig att kvinnan som kom dit, var min egen läkare, som jag inte har haft så jätte länge.

Jag kände av att hon var stressad.

Undersökningen för mig är väldigt jobbig mentalt och även för att det gör så fruktansvärt ont till och från.

Jag kan ju undra varför det blir såhär. Jag har gått där i 10 år.
Borde det inte stå i mina journaler att jag inte kan ha en manlig läkare?

Plus att det borde ju stå hur jag upplever undersökningen så de borde vara lite mer mjuka och pedagogiska vid tillfället.

(Jag sövs vid större undersökningar.)

Den som jag hade sist, förra veckan, hon var jätte mjuk till sättet när hon insåg hur jobbigt det var för mig. Pratade lugnt och var lugn.
Hon frågade mig efteråt om jag hade blivit utsatt för något och jag sa ja.
Hon sa: "Jag förstod det."

Under undersökningen sa hon också, att det var jätte viktigt att vi tog detta i min takt så att de inte förvärrade allt.

I alla fall, åter till i går, när min läkare var klar med undersökningen så fick jag sen träffa den manliga läkaren igen.

Vi pratade om hur det hade sett ut och hur jag skulle fortsätta med medicinen.

Han hade fått muntlig information av min läkare, hur det hade sett ut i tarmen.
Varför kunde inte hon prata med mig?

Antagligen för att hon var stressad och hade annat att göra.
Men det kändes konstigt att de gjorde som de gjorde.

Jag var fortfarande inflammerad men det positiva var att det inte såg några sår.
Det bör ju stämma, då jag inte har blött på nån vecka.

Han tyckte i alla fall att jag skulle ta kortisonet både morgon och kväll istället för en gång om dagen.
Egentligen ville han att jag tog de starka kortison tabletterna, men sa att det var ok att pröva den milda varianten först.

I dag ska jag pröva att baka glutenfria lussebullar.
På mandel och kokosmjöl.

Jag ska också pröva att göra raw bollar med pepparkakskrydda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar