måndag 19 november 2012

Migrän igen

Jag skrev ju förut att jag kände mig lite nere och lättretlig.

Jag trodde att det kanske kunde vara mensen.
Nu vet jag en annan orsak också...

Frågan är vad som gjorde vad...

Migrän.

Jag fick det i går.

Hade det hela dagen, vaknade på natten av sprängande värk, gick upp och tog en tablett och hade även värk direkt då jag vaknade...

Migrän gör ju så att man får humörsvängningar innan det bryter ut.
Man kan även bli trött och känna sig dålig ett par dagar innan.

MEN

Även mens kan utlösa en migrän attack.

Suck...får väl skriva upp det nogrannt, vad som händer, så kanske jag vet vad som orsakar vad.

Tabletten från imorse hade klingat av nu och värken kom tillbaka.
Den smyger sig på, man känner lite, lite....bultande i huvet...

Sen helt plötsligt, då man böjer sig ned, hostar, snyter sig, skrattar till, BOOM!
Skarp fruktansvärd smärta! Det känns som att hjärnan håller på att tränga ut i huvudet.

Ni vet när man har sprungit och stannar, då känner man hjärtat jobba för fullt.
Det slår så hårt och fort och det känns som att det ska hoppa ur kroppen.

Så känns det i huvudet när jag får mina migränanfall.
Det är lugnt i ett par minuter...sen räcker det med att du vrider på huvudet så kommer den pulserande smärtan i några minuter.
Så håller det på för att eskalera i styrka och så känner man den mer och mer regelbundet.
Jag börjar skaka i händerna och kroppen blir jätte svag och darrig.

Min mat var färdig och jag tog en tablett precis då.
Jag klarade halva maten, sen gjorde det SÅ ont så jag la i från mig besticken och bara satt och blundade. Jag satt i soffan.
När det inte bultade så mycket så lutade jag mig sakta, sakta ner i soffan.

Det tog mig ett par minuter så somnade jag till.
Sov väl kanske fem eller tio minuter men det räckte för att tabletten hade tagit över och smärtan var borta.
Man blir tydligen trött av migrän tabletterna oxå.

Jobbigt.... Hoppas det blir bra i morgon då jag ska till jobbet.
Som den nyfikna person jag är, så letar jag massor info på google om migrän. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar