tisdag 18 oktober 2011

Yoga, gång 3

Andra gången på yogan kändes allt väldigt avslappnat och bra.

Tredje gången var jag stressad i kroppen, hjärklappning, hade värk i magen och i korsryggen sen några dagar tillbaka.

En vecka efter första passet på yogan så började jag att ju att blöda, det var bara en dag.

En vecka efter andra passet på yogan så fick jag en sådan smärta i korsryggen. Två dagar efter ryggen, på yoga dagen så fick jag även smärta i magen.

Allt detta gick över efter passet sedan.

Får se vad som händer til nästa vecka. :)

Det som hände denna gång var väldigt intressant.... :)

På slutet av passet så skulle vi göra meditation, det var första gången.
Det sattes på en skiva med musik och ett mantra sjöngs.
Vi skulle sjunga med så gott vi kunde.

Om jag minns det rätt nu: Ett mantra är på sanskrit

(Sanskrit är det äldsta bevarade indoariska språket och troligtvis även det äldsta indoeuropeiska.[förtydliga] Sanskrit är ett indoariskt språk inom den indoiranska språkgruppen i den indoeuropeiska språkfamiljen. Källa: Wikipedia)

och det är en mening som man upprepar flera flera ggr. Alla ord skapar en vibration som går direkt upp till hjärnan och påverkar kroppen.

(Det häftiga är att då vi gör vissa grejer och alla säger en mening högt ett par ggr så är det som att nån står med ett instrument som vibrerar i hela huvudet, måste upplevas, svårt att beskriva)

Jo, i allafall, meditationen.
Man placerade vänster hand på hjärtat och höger hand ovanpå vänster.
Skivan startades, musiken började spela.....och då kvinnan på skivan och yoga läraren började sjunga på första bokstaven, på första bokstaven, så började tårarna rinna på mig. Inte var det lite heller! :)
Det forsade ner! :)
Den känsla som kom upp i mitt huvud på en gång, var: Äntligen!

Jag har inte en aning om hur detta bara kunde ske, men det var häftigt.
Jag fick veta att jag tydligen inte var den ändå som grät. :)

Man kommer verkligen i kontakt med sitt inre, så häftigt!

Denna gång på yogan började en kille. Han sa att han hade blivit rekomenderad för att han hade högt blodtryck. En annan på yogan hade blivit rekomenderad av sin hjärtläkare att gå på medicinsk yoga, hon skulle inte ta sin medicin på ett tag utan pröva detta först.
Den dä killen han berättade att det tydligen är vetenskapligt bevisat att det funkar.
Tänk att vi männsikor behöver kunna ta på saker för att tro....jag ska inte sticka under stol med att jag själv har tänkt så till största delen av mitt liv... :)

En vän till mig sa " Det är som att du är nyfrälst" :)
Ja, jag är nog det! :)
Det här är början på en helt ny resa och den är sjukt häftig!

Ord från andra på nätet ang meditation mm.

"När vi finner stillheten inom oss, kan det faktiskt orska viss ledsamhet inom oss.
det viktigaste är att acceptera och tillåta dessa känslor att finnas, trots att vi kanske inte förstår dem.
Låt det bara vara, tillåt dig att vara i dessa känslor. Gråt ut dem om det är det som behövs."

"Ibland kan det vara så när man slappnar av riktigt djupt så släpper man taget om omedvetna saker som man håller hårt i (egot). När man då släppt sakerna så kommer det upp till ytan för att bearbetas, då kan det bli en form av utrensning."

Ny studie visar att meditation stimulerar hjärnan
En ny psykiatrisk studie har publicerats som visar sambandet mellan hjärnans aktivitet och meditation. Meditationen - eller att styra sin uppmärksamhet som vi gör i t.ex. kroppsskanning, när man fokuserar på sin andning och liknande - stimulerar och aktiverar hippocampus. Hippocampus är en struktur i det limbiska systemet i hjärnan som tillverkar nya hjärnceller och hanterar minnen och känslor. Den hjälper till att hålla en bra nivå på känslor. I yoga pratar vi om att hålla ett känslomässigt ekvilibrium, att undvika berg- och dalbanor. Också att vi ska möta varja situation sådan som den verkligen är, dvs. inte stanna kvar i tidigare negativa upplevelser eller sorg utan möta varje ögonblick som det är här och nu. I den här studien har man sett att hippocampus förtätas med meditation och därmed ökar sin kapacitet.
Sarah Lazar har gjort studien och du hittar den på hennes hemsida under ”Publications”.Artikel på nätet som kort sammanfattar studien >>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar