tisdag 8 november 2011

Allt detta pappersarbete som sjukskriven

Min dåvarande arbetsgivare ville ha ett sjukintyg från läkaren då jag blev sjukskriven. Läkaren skickade det till mig och jag skickade det vidare till arbetsgivaren.

Sen blev jag fortsatt sjukskriven och fick intyget av läkaren som arbetsgivaren ville ha som de sen i sin tur skickade till försäkringskassan.

Då jag blev halvt sjukskriven så skulle jag anmäla mig på arbetsförmedlingen och även på akassan.

Arbetsförmedlingen ville ha ett läkarutlåtande för att veta mer om min sjukdom för att kunna placera mig i rätt grupp. Jag jagade läkaren och fick henne att skriva ett utlåtande. Som hon skickade till mig först...jag fick sen boka ett möte med arbetsförmedlingen och komma dit med intyget.

Försäkringskassan ville ha papper från mig om hur jag upplevde min sjukdom och hur begränsad jag var. Det gällde mitt extra jobb också. Så de skickade ut blanketter i två omgångar.
De ville också att mina arbetsgivare fyllde i papper och skickade till dem.
Papprerna kom förstås till mig FÖRST som jag sen fick skicka vidare.
Nu har jag fått ett brev av dem att jag har fått en handläggare där och hon vill att jag ringer henne så att man kan planera min återkomst till arbetslivet.
Hon skickade också med en broschyr där det står bland annat:
Du som är arbetssökande har bara rätt till sjukpenning om du inte kan utföra något arbete på den vanliga arbetsmarknaden.
Vad innebär det?? Ska jag bli orolig?

Akassan ville ha papper från försäkringskassan om min ersättning från dem.
De ville också ha arbetsgivarintyg sen 12 mån tillbaka.
De ville också att jag fyllde i en blankett om varför jag sa upp mig på jobbet.
De ringde mig i dag och frågade om jag kunde jobba heltid om jag inte var sjukskriven.

Jag har säkert glömt nåt...
Jag har "bara" varit sjukskriven helt från 12 sept till 10 okt och sen på 50%....

Om man nu blev inlagd på sjukhus...hur skulle man klara allt detta då?
Hur vore det om man kunde få koncentrera sig på läkning och vila helt ist för att vara bekymrad och orolig över att alla intyg och papper blir rätt så att man kan betala sina räkningar, OM man nu har rätt till att få ersättning??

Suck.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar