onsdag 3 december 2014

Känns overkligt....

Jag är fortfarande med en annan kille på firman.

Vi jobbar i en villa.

De ska byta strömbrytare och uttag. (strömbrytare är lampknappen)

Den mesta elen ska dras om, byta uttag och strömbrytare och lägga till jord,
för det finns inte. Jord leder bort ström.

(Om en ledare för elektrisk ström kommer emot ett metallföremål exempelvis ett elskåpspänningsätts detta. Om en människa då tar i detta så passerar strömmen genom handen eller genom kroppen ned i marken. För att undvika detta gör man en skyddsjordning av, i detta fallet, elskåpet.)
Wikipedia

(Sen har man en jordfelsbrytare som registrerar hur mycket ström som kommer tillbaka som den skickar ut. Om en människa eller djur kommer i kontakt med ström och man får en stöt eller liknande. Då bryter den strömmen. Det tar 0,03 sekunder.)

Jag gillar han jag jobbar med nu. Vi kommer bra överens. 


Det läskiga som hände i dag var att det kunde ha gått illa för mig....

Jag skulle koppla ur strömbrytare och uttag.
Jag skruvade loss en strömbrytare och drog ut kablarna.

Min kollega kom in i rummet och började peta i en kopplingsdosa.

Han blev förvånad då han upptäckte att det var ström på de kablarna.

Jag frågade då om det oxå var ström där jag hade hållit på.....?

Han stoppade i elpennan i strömbrytaren jag precis hade kopplat bort och pennan pep......
Det var alltså ström på....

Jag gick ner till centralen och slog av den säkringen....

Jag blev lite nervig men vi fortsatte att jobba.
 
När jag slutade för dagen så ringde jag min lärare för att få allt förklarat.
Jag berättade för henne och hon blev paff.
 
Vi jobbar ju med handskar på.
De skyddar en något.
 
Min lärare berättade att om jag inte hade haft handskar på så hade det kunnat gå illa.
Hade jag snuddat vid kardelen, den blottande kopparen, som gör att det får kontakt, då hade jag fått en stöt. Hade jag däremot tagit i kablarna med hela handen, då hade jag fastnat....
 
Jag frågade om man kan dö av sånt.
Ja, sa hon.....

Såhär i efterhand känns det overkligt....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar