söndag 7 december 2014

Julbordet

Julbordet var trevligt.

Jag satt och pratade med några vid bordet.

"Ska du ha lite öl?" sa en av killarna och höll fram en kanna öl.

"Nej tack, jag dricker inte."

"Aldrig?" sa han.

"Hon är nykterist!" skrek en annan som visste.

"Varför då?" frågade han och tre andra lutade sig fram för att delta i diskussionen.

"Ja.... jag tycker att det är onödigt, jag vill ta hand om mig." sa jag.

De nickade lite....

"Men man vill ju varva ner efter en arbetsvecka." sa han.

"Ja, men man kan hitta det inom sig och varva ner på annat sätt." sa jag.

De nickade igen och sa, "Ja, det förstås..."

"Men man vill ju unna sig nåt." sa han.

"Men varför unna sig något som är dåligt för en?" sa jag.

De nickade igen och svarade, "Ja, det är ju faktiskt sant..."

Sen kom det inga mer frågor om alkoholen.

En del blev väldigt fulla men skötte sig så gott de kunde.
Fick höra historier om andra gånger....

Efter maten så spelade vi bowling.

Jag hamnade med en kille som tydligen har gått i min skola, bara några månader innan mig.

Vi hade en del att prata om.

Då jag skulle gå så tackade jag chefen så mycket.

Jag fick en kram av chefen och av de två arbetsledarna, den ena tackade mig för att jag ville vara med.

Han frågade också mig vem som var bäst att jobba med, den första killen jag varit med eller den andra.

Jag arbetar ju bättre med den andre, men det ville jag inte säga högt inför en del som stod där.

Jag log och drog med fingrarna över mina läppar, som att jag inte kunde säga nåt.

Han svarade: "Aha, ok, vi tar det på måndag."

Så om vi ska ta det på måndag, betyder det att de ska fråga om jag vill ha lärlingsplats?

I vilket fall som helst så måste jag fråga om det nästa vecka.
Min praktik går ju ut om ca 2 veckor.
Måste annars börja att söka en lärlingsplats, pronto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar