måndag 8 december 2014

Hundens levervärden

Som jag skrev tidigare så har min hunds levervärden stigit.

Ett värde som heter ALAP.

De tog ju ett blodprov för att kolla organen inför en tänkt sövning för att jag, av en slump, upptäckte en trasig tand.

Vi har tagit 3 stycken blodprover med tre veckors mellanrum.

Vissa personer säger att ett foder med högt proteininnehåll gör att levervärdena kan stiga.
En del säger att det inte är så.

Vissa säger att hunden härstammar från vargen och ska ha mycket kött.
Vissa säger att hunden har anpassat sig så mycket efter oss människor så de ska inte ha mycket kött/protein.

En veterinär sa att de har obducerat en varg och en hund och de hade inte alls samma typ av tarmar och så. Att hunden kan äta annan typ av mat och ska inte ha så mycket kött/protein.

En i djuraffären rynkade på näsan då jag sa vad veterinären sa.
Hon tyckte inte att det stämde.

I vilket fall som helst:

Min hund gick på Royal Canin i flera år.
Jag bytte till Orijen då det är ett foder med bara naturliga saker i.
Inget spannmål, vitaminerna är naturliga i form av växter, frukt, grönsaker osv.
Dock har det högt köttinnehåll. Proteinet ligger på nästan 40%.

Hans levervärden kollades dock aldrig innan han började med Orijen.

Det första provet visade att ALAP hade stigit till 455.
Det ska ligga under 100.

Andra provet, efter 3 veckor, jag hade inte gjort någon förändring med maten eller liknande, låg ALAP på 534.

Tredje provet, efter tre veckor, visade 189 i ALAP.
Det hade alltså sjunkit.

Skillnaden var att innan det sista provet togs så hade han gått på ett foder med bara har 19% protein.
Inga ben har han fått, bara sin mat.
Han har också fått Zentonil. Ett kosttillskott som avlastar levern.

ALAP:en hade sjunkit mycket men det andra värdet ALP hade stigit från 56 till 214.
Referensvärdet för ALP är 23-212.

Så veterinären tyckte inte att det var nån fara.

Vi ska vänta 3 veckor till, ta ett nytt blodprov och se.
Har det blivit sämre så går vi vidare med ytterligare åtgärder.

Det testet innebär att han inte ska äta på tolv timmar, de tar ett blodprov, sen får han mat, och de tar ett nytt blodprov.
Så jämför de svaren.
De kollar gallsyran då också eller vad hon sa.

Så jag hoppas på det bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar