tisdag 11 december 2012

Diskbråck, del 2

I går kväll så hade jag en TENS maskin på min smärta.

"TENS, Transkutan Elektrisk NervStimulering, är en metod för smärtlindring som bygger på stimulering med svaga elektriska strömmar. En batteridriven apparat överför via ledningar ström till plattor som sätts på kroppen. Metoden används vid både akuta och långvariga smärttillstånd.
TENS kan användas både vid så kallad nociceptiv smärta, då smärtan vanligen har sitt ursprung i leder, skelett, muskler, hud, och i interna organ, och när smärtan är neuropatisk eller neurogen (det vill säga smärtan härstammar från nervsystemet).
TENS-smärtlindring kan användas i samband med (före och under) förlossning. I Sverige och Finland finns möjligheten att hyra en TENS-apparat för smärtlindring hemma när sammandragningarna börjar.
Metoden har även visat sig ge smärtlindring och förbättrad sårläkning vid perifera cirkulationsrubbningar.
TENS är även effektiv vid behandling av illamående.
TENS kan räcka som enda behandlingsform, men kan också vara ett värdefullt komplement till annan farmakologisk och/eller fysikalisk behandling.
TENS går bra att kombinera med många andra behandlingar, till exempel farmakologisk behandling och akupunktur."
Källa: Wikipedia

I morse då jag vaknade så kändes det faktiskt bättre.
Jag blev glad.

Jag gick upp och började göra mig iordning.
Jag var väldigt försiktig och rörde mig väldigt sakta.

Men ju längre tid jag var uppe desto mer ont började det att göra.

Jag tänkte att jag skulle gå till jobbet eftersom det sägs att man ska röra på sig.

Haltande började jag att gå, efter ca 5 minuter så kom det en trappa.
Efter halva trappan var jag tvungen att stanna.

Smärtan skar så fruktansvärt, varje gång jag böjde benet för att ta ett nytt kliv på trappan.
Tårarna började rinna ner för mina kinder.
Inte kan jag gå till jobbet, hur fan ska jag klara en hel dag där?

Så jag vände hemmåt.

Väl hemma så skulle jag ta av mig jeansen för att byta till mjukisbyxor.
Det gick inte.

Jag hade fått ner byxorna till knäna och började storgråta.

Seriöst, det gjorde så jäkla ont!!!

Nu sitter jag i soffan, det känns bra att sitta still, det gör inte ont då.

Jag ska till läkaren kl 13.00 i dag.

Får se vad de säger.

Är det diskbråck eller nåt annat?

Fast jag vet inte hur jag ska komma till läkaren.
Jag klarar ej av att köra, inte att gå till nån tunnelbana heller.
Kan ju knappt röra mig... :(
Är det taxi som gäller då eller... :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar