fredag 13 januari 2012

Att röka på, del 2...

Då jag är medlem i IOGT-NTO så bad jag om lite info...
Att läsa detta gjorde mig sorgsen...


"Att jämföra hasch och alkohol är som att jämföra pest med kolera. De är lika farliga men på olika vis.


 Jag har själv en långvarig och hög haschkonsumtion bakom mig och vet hur beroendeframkallande och skadlig cannabisen är. Jag vet att den skapar både ett fysiskt och psykiskt beroende (precis som alkoholen). Jag vet att den förändrar mina kognitiva förmågor, stänger av mitt känsloliv, förändrar min världsuppfattning och försämrat flera av mina vanligaste tankefunktioner, minne, uppmärksamhet, koncentration och analys- och planeringsförmåga.
Fysiskt beroende: När jag under missbrukstiden försökte hålla upp med haschet så efter tre dar så började jag bli väldigt irriterad och aggressiv på min omgivning, en riktig surgubbe. Jag kunde inte sova om nätterna, låg och vred mig i ångest och svettades ymnigt.
Psykiskt beroende: Jag intalar mig själv att jag mår bra av att röka en(?) pipa. Jag kan glömma bekymmer och problem, behöver inte känna. Jag låtsas att det är ofarligt eller att alternativet är värre.
Jag har nu varit helt drogfri i 17 år men upplever fortfarande att jag har brister i mitt känsloliv och minnesfunktionerna är nästan helt obefintliga. Jag lever ensam och har levt enbart i kortare relationer.
Min förmåga att känna äkta kärlek och empati är väldigt begränsad. Allt som jag behöver komma ihåg behöver jag skriva upp, jag glömmer till och med mina barns födelsedagar om det inte står uppskrivet i kalendern.
Den här förmågan att känna äkta och verkligt djupa känslor saknar jag så oerhört. Jag önskar verkligen att jag inte haft den där nyfikenheten att testa droger när jag var ung. Att jag hade haft en stark självkänsla och kunnat stå upp för det friska och förnuftiga i samhället. Jag önskar dig verkligen att du får förmågan att uppleva den riktiga kärleken."
Läs mer om Cannabis och missbruk på dom här länkarna:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar