onsdag 4 maj 2016

Lokalbehandling vs. cellgifter

I går ringde jag till läkaren.

Han ville sätta in en starkare medicin.
Jag frågade om vi inte kunde börja med mildare variant och se om det hjälper.

Han förespråkar cellgifter, som är ganska vanligt att ge vid denna sjukdom vad jag har förstått.

Jag ville ha lokalbehandling.
Det innehåller kortison men verkar mest lokalt och tas inte upp så mycket av kroppen.

Jag vill gärna undvika starka mediciner så länge det går.
Även om de starka medicinerna skulle hjälpa så är det att experimentera med sig själv.

Man kanske måste pröva några olika sorter tills man hittar en som fungerar.
Men under tiden när man prövar sig fram så kan man få hemska biverkningar.

"Oj, hoppsan, min lever slogs ut, ja men då ställer jag mig i kö för det också."

Biverkningarna är många av olika grad....

Han gick med på min önskan och skrev ut två olika sorters lokalbehandling.

Men...

Det är inte säkert att de hjälper....
De tar nämligen bara den första delen av tjocktarmen.

Oftast sitter ulcerös kolit i tjocktarmen medans Chrons sitter från magsäcken ner till tunntarmen och även i tjocktarmen.

De vet ju inte riktigt vad jag har.
Först trodde de att jag hade UC sen ändrade de sig till chrons.

Så det var ett prov också, att se om lokalbehandlingen hjälpte nu....

Jag tog min första kur i går kväll.

I morse när jag gick på muggen så.....
Kom det INGET blod!!

Så jag hoppas, hoppas att det läker nu.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar