tisdag 17 maj 2016

Närakuten med mitt finger

Jag hade ju en massa plåster på mitt finger som jag skar mig på i lördags.

I måndags morse innan jobbet så tänkte jag att jag skulle ta av dem och sätta dit ett nytt.

Jag fick bort alla utan det sista.
Det gjorde väldigt ont så fort jag kom åt fingret.

Jag tänkte att plåstret hade fastnat i blod som hade torkat.
Så jag stoppade ner fingret i en skål med vatten.
Jag hade det där i nästan en timme.

Det hände ingenting....
Dock så smärtade det extremt mycket då jag rörde vid det och jag blev illamående och kallsvettig.

Jag beslöt mig för att åka till en närakut och få hjälp.

Då jag tog på mig jackan så stötte jag till plåstret som stack ut lite grann.

När jag kom ut i porten så såg jag att det hade runnit en del blod på min påse som jag höll i och ner på port golvet.

Jag kollade på mitt finger,... det blödde...

Gick hem igen och lindade ett bandage löst på fingret för att inte bloda ner.

Väl på närakuten så fick jag ligga ner på en brist och hon försökte lösa upp plåstret med vätska.
Det gick inte, så hon fick dra bort det.

Det gjorde sjuuuuukt ont.

Det blödde en del.

Hon sa:

"Det är inte så konstigt att plåstret har fastnat, att det blöder så mycket och att det gör ont.
Du har skalat av en del av skinnet så det är helt öppet."

Jag hade inte gjort en skåra med kniven, jag hade kört kniven rakt igenom....
Tur att det inte var längre in...

Hon frågade varför jag inte hade åkt in direkt då det hände.
Ja... man tror ju att det inte är så illa...

Jag fick blodstillande på fingret och skulle ligga ner med det i en kvart.

Sen kom hon tillbaka och plåstrade om mig.

Man ska behandla sådant som ett brännsår, sa hon, för det var som ett brännsår, huden var ju borta.

Så hon la geléaktigt nät på såret i olika lager, sedan la hon en kompress på och tejpade fast den.

Lägger man kompressen direkt på, ja då fastnar det.

Sen fick jag en "strumpa" på fingret och skulle åka raka vägen hem och vila.

Jag är hemma från jobbet i dag med, men ska åka och jobba i morgon.
Göra ett försök med att inte komma åt fingret.

Det tar ca en vecka innan det börjar läka i hop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar