söndag 5 oktober 2014

Målet att bli frisk, del 2

Jag har, för några månader sen, börjat ta msm och omega 3, varje dag.

Msm är svavel och finns naturligt i växter och djur men vi får inte i oss tillräckligt.
Det är bra mot reumatism, leder, muskler, hy, osv, osv.

Naglar och hår frodas av msm.
Vissa som tränar använder msm.

Vissa säger att man ska trappa upp men jag har hållit mig på ett kryddmått om dagen.

Jag försöker också använda Gurkmeja.
Gurkmeja är jätte bra mot inflammationer och andra sjukdomar i kroppen.
Har jag det inte i mat så brukar jag koka upp vatten och ha i det, plus lite honung och dricka som te.

Jag har blivit strikt med maten, mycket grönt, färskt!
Grönkål, vitkål, morot, broccoli, blomkål, spenat, groddar, osv.
Bara färskt och dessutom ekologiskt. 
Jag steker, kokar eller äter som det är.

Absolut inget vete/gluten, sen två år tillbaka.
Minimalt med socker, ingen mjölk.
Inget godis, inge chips.

Socker är ett kapitel för sig...
Finns hur mycket info som helst om hur farligt det är.
Det göder cancerceller...bara det är skrämmande.

Då menar jag vitt socker.

Vissa dieter säger att man inte ska äta frukt tex, för de innehåller socker.
Jag håller inte riktigt med, det är naturligt socker och det växer naturligt på denna planet.
MEN, om man försöker bli frisk i sin tarm så ska man inte övergöda candidan.
Candida är en jästsvamp som vi alla har naturligt i tarmen.

Vilket många människor har problem med.
Gaser, uppblåshet osv.
Då gynnar all typ av socker, candidans växtlighet.
Så för att döda den så bör man inte överkonsumera annat typ av socker heller.
Men då pratar vi om en period.
(Sen står det fakta på nätet att man inte ska svälta ut candida då den kommer tillbaka kraftigare nästa gång.)

Lagom är bäst. ;)

Nuförtiden läser jag innehållsförteckningar på det mesta jag köper.
De smyger in socker och vete där man minst anar det.
Jag undviker också, soja, sorbitol, maltodextrin, druvsocker, aspartam, jästextrakt, osv.

Och som sagt, jag försöker äta så mycket giftfri mat som möjligt.
Äter sällan rött kött, om jag gör det så köper jag eko.
Äter dock inte gris längre.
Så det blir mest kyckling och fisk.

När det gäller kvällssnacks, vilket jag är svag för, så finns det hur mycket alternativ som helst.
Jag har inte ens prövat hälften.

Har köpt mandelmjöl, använder det som panering tex med ägg.
Hur gott som helst.
Det finns fiberhusk, bovetemjöl, rismjöl, kokosmjöl, osv.

Man kan baka och göra allt, precis som man gjorde med vete.
Bara att googla. :)

Brukar göra chokladbollar i bland, de håller länge.
Blandar i hop, mandelmjöl, hackade färska dadlar, lite glutenfri havre, smör, kakao.
Sen rullar jag dem i kokosflingor och ställer i kylen.

Eller så steker jag äpplen i skivor, häller i lite kokosflingor och gör grädde till. :)

Men finns mycket mer att göra, kanelbullar, pajer, osv, osv.

Detta är en grymt bra livsstil, för alla faktiskt. :)

Dock är jag strikt med vissa ämnen, som folk med tarmsjukdomar borde vara för att bli friska.

När man har haft en frisk tarm i åtminstone ett år, då behöver man inte vara så hård med tex jästextrakt.

Fortsättning följer.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar