fredag 21 mars 2014

Kroppar hit och dit

Det skrivs mycket om kroppar och ideal nu.

En 28 årig tjej la ut en film på sin kropp och visade hur en "vanlig" kropp ser ut efter 2 barnfödslar.

Jag har för mig att det stod, "Såhär ser en vanlig kropp ut. Utan dieter och träning."

En vanlig kropp?

Det fick mig att tänka.
Vad är en vanlig kropp?

Är inte min kropp oxå en vanlig kropp även om den inte ser ut som hennes?

Ja, en kropp kanske inte blir så fit efter att man har fött barn, om man inte tränar.
Det är naturligt att det blir så.
Vem lär ut det? Att det är naturligt? Ingen.

I tonåren, om man inte överkonsumerar socker eller har nån sjukdom, så brukar man ha en "fit" kropp.
Sen ändras den med åldern, beroende på hur du tar hand om dig och vad du har för anlag.

Tyvärr så har media EN bild på en kropp, det skapar, hur folk "tror" att en kropp ska se ut.

Det gäller väl även porrfilm...
Unga människor tror att sex ska vara som på en p-rulle.

Men att vara i nuet, vara i kontakt med varandra och inse att intensiva blickar och en långvarig kyss kan vara hur häftigt som helst, det lärs inte ut.

Tyvärr så ser jag det ofta bland tjejer, när de ska gå ut på krogen, att de vill "passa in."
Lösögonfransar, tights som håller in magen, tightar till låren och rumpan, löshår, vadderad bh så att brösten ser större ut.
Osv....

Passa in på vad?
Det är ju inte en ärlig bild av dem själva, de försöker vara nåt de inte är.

Vart ligger felet?
Att våra föräldrar inte lär oss allt detta?
Att det inte tas upp i skolan?
Media ger oss en fel bild?

Men ang min egen kropp, jag som ser ut som jag gör, ska inte jag kunna säga att jag är nöjd oxå?
Skulle jag säga högt att jag är stolt över min kropp så blir det väl ramaskri.

Jag går inte på någon diet, jag tränar inte, och jag har en jäkligt snygg kropp, för att snart vara 39 år!

Det jag gör för att ta hand om mig är att jag inte dricker en droppe alkohol, inge läsk, inge tobak, väldigt lite socker, äter massor med frukt och grönt.

Det känns verkligen att vi som är "smala" inte får prata högt om det för att folk kan ta illa upp.

Man får absolut inte säga, "Vad tjock du är." Men man får säga,
"Gud vad smal du är, äter du nåt?"

Som barn och tonåring så är det inte så kul att höra, man får för sig att man inte passar in.

Jag fick mina former väldigt sent, när jag var 18 år tror jag.
Jag minns att jag ofta var avundsjuk på mina vänner, de såg ut som kvinnor.

Jag fick oxå ofta höra, "Oj vad smal du är. Du måste äta mer."

Nä, jag vill slå ett slag för oss som är nöjda och stolta över våra kroppar!

Det tycker jag att vi ska basunera ut, att vi är stolta, oavsett hur ens kropp ser ut!

Alla gillar olika, en del choklad, en del vanilj, en del långt hår, en del kort hår.
En del mulliga, en del smala.

Kan vi inte bara acceptera att alla är olika men ändå precis lika älskvärda?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar