tisdag 9 augusti 2011

Den tiggande kvinnan

I dag känns det inge kul heller.

Vet inte vad det är...
Livet känns skittråkigt.

Jag har inte ens lust att le....

Det var en kvinna på tunnelbanan i morse.
Hon tiggde pengar.
Hon var nyduschad och normalt klädd.

"Hej jag heter xxxx och är hemlös, skulle ni vilja lämna mig ett bidrag för mat och sovplats?"

INGEN tittade upp! Det satt 8 människor nära mig, alla satt och tittade i sin tidning.

Vad hemskt! Tänk om det var jag? Tänk om jag var i nöd. Är det en sådan rekaktion man får från folk?

De har gjort tester på hur människor reagerar.
De satte skådespelare i et rum tillsammans med en vanlig person.
Efter ett tag så började det att ryka bakom en stängd dörr.

Den normala reaktionen var att springa därifrån, sätta sig i säkerhet.
Men personen tittade på de andra personerna i rummet, alla satt och läste sina tidningar eller pillade på sina mobiler. Ingen reagerade. Vad gjorde testpersonen?

Jo. hon satt också kvar, hon tänkte: De andra gör ju det.

Så var det med mig i morse. Jag tittade lite på den som tiggde, men jag sa inget...
Jag hade bara kunnat sagt "Har tyärr inga kontanter."....

Usch vad ryggradslöst av mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar