måndag 24 februari 2014

Koppla i hop

Den senaste kursen i skolan var Elektromekanik.

Förutom att löda så fick vi koppla, det var kul!

 
Först skulle jag koppla kablar så att det blev ström på olika sätt.
Det hade jag svårare för.

Sen skulle jag göra samma sak fast med riktiga kablar på en vägg.
Det var kul och fungerade bra!

*En lampknapp gick till en lampa. Enpolig strömbrytare.
*Två lampknappar tände och släckte en gemensam lampa. Trappkoppling, om man tex har en lång hall och inte vill behöva gå tillbaka till början av hallen för att släcka.
*Mellan dem, se ovan, så kan man ha en till lampknapp. Korskoppling, som oxå tänder och släcker samma lampa.
*En lampknapp hade två knappar och tände två olika lampor från samma strömbrytare. Kronkoppling.


Jag skulle ta bort alla och sen sätta tillbaka dem korrekt.
Jag hade lagt upp allt på ett bord, i ordning för att underlätta när jag kopplade i hop dem igen.

Men då kom min lärare och blandade allihopa....

Men det gick riktigt bra ändå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar