onsdag 21 augusti 2013

Matte Formler i el utb

Detta inlägg är nog tråkigt för många. ;)

Jag har haft extra hjälp i matte från första klass till gymnasiet, tillomed i folkhögskolan fick jag hjälp.
Där fick jag högsta betyg i matte dock.

Det var 2004.

Jag har utvecklats som person under åren och sitter återigen framför matte i elutb.

Först fattade jag ingenting!

I dag fick vi en massa räknetal med facit på samma lapp.
Bara för att vi ska lära oss räknesättet.

Jag greps lite av panikkänsla....
Sen vände jag mig till några och frågade om jag fick räkna med dem.
De sa ja, men sen började alla att räkna för sig själv, så jag vände mig sakta tillbaka till min plats.

Helt plötsligt så blev jag ledsen, kände mig värdelös, kände hur tårarna började stiga, tänkte att jag aldrig kommer att klara detta.

Efter blixtsnabba sekunder som allt detta hände, tänkte jag, STOPP!

Sen tänkte jag:
Jag kan visst detta!
Jag kanske behöver lite mer tid än vissa andra.
Jag är inte samma människa i dag som jag var för några år sen.

Jag har utvecklats, mitt tankesätt har utvecklats och jag kommer att klara mig galant igenom detta!

Jag tittade på pappret igen och verkligen försökte, pressade mig, läste sakta och började kladda på ett papper.

Jag fattade!! :)

Fråga:

"Hur mycket minskar lägesenergin för Sandra då hon åker hiss från 5:e våningen till 2:a våningen i huset där hon bor? Avståndet mellan två våningsplan i huset är 3,5 meter och Sandra väger 58 kg."

W betyder energi, som man skriver enl regler. Det man ska räkna ut.
m betyder massa, samma sak som vikt.
h betyder höjd.
g betyder Gravitation, om något är i luften. Den är alltid 9,82

Så....
m= 58kg (vägde ju Sandra)
h=3,5x3 (tre våningar är det ju)
g= 9,82

w=mxhxg=58x9,82x3,5x3= 5980J (J=joule=watt=energi)
:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar