måndag 20 maj 2013

Kosten påverkar oss negativt och positivt

Jag har börjat äta vegetariskt och mjölkfritt.

Jag hör så mycket dåligt om djuren som vi äter så jag har börjat få avsmak.....

Det var när en bekant sa: "Jag mår dåligt i affärer när jag går förbi köttdisken.
Där ligger delar av slaktade djur, exponerade..." som jag började få avsmak.

Sen vet jag att gluten inte är bra för oss och jag blev ju frisk av att sluta med det.
Sen har jag hört om mjölkprodukter, att det inte är bra för oss heller.

Nu på senaste så har jag fått ta del av mer information ang mjölkprodukter.

"Mjölkproteinet är skadligt på många sätt, det är inte bara laktos som ställer till det. Mjölk är inflammatoriskt, slembildande, bidrar till många sjukdomar och tillstånd, och det handlar alltså inte om mjölksockret (laktos)"

"Mjölk är inte alls nyttigt, det är en marknadföringsbluff som tyvärr leder till många sjukdomstillstånd.
Mjölk är slembildande, inflammatoriskt och innehåller tillväxthormoner som även gynnar cancercellers tillväxt."


"Komjölk innehåller starka proteiner - kasein - vars egentliga syfte är att få kalvar att växa så fort som möjligt, så att de kan stå på sina egna ben.
För oss människor är kasein en stark allergen och det är inte ovanligt att detta protein provocerar immunförsvaret och tarmarna till autoimmuna reaktioner – när förvirringen blir total och immunförsvaret angriper det kroppen inte känner igen.
Det kan leda till otaliga inflammatoriska processer som allergier och astma."
* Mjölksockret – laktos - ställer också till besvär i tarmen, många känner att det skapar “gaser” och obehag i magen. Få av oss har enzymet laktas i tarmen, vilket hjälper till med att bryta ner laktos, men ämnet har även kopplats till hjärtinfarkt och stroke.
* I de “laktosfria” produkterna hettas mjölken upp så mycket i processen att proteinerna blir inflammatoriska, mer än de var innan. Det är en varningsklocka, eftersom vi definitivt bör akta oss för ämnen som gynnar inflammatoriska processer, vilka kan leda till andra obalanser."


"KASEIN, som även finns i laktosfri mjölk (laktos är bara sockerdelen i mjölken) skadar tarmens slemhinna hos alla människor, raspar upp den och gör slemhinnan genomsläpplig.
Toxiner, döda och dåliga bakterier, hormoner och andra restprodukter som utgör avföringen sugs då upp av tarmen och släpps återigen in i systemet. Dessa ämnen är farligt för kroppen och där de hamnar där kickar immunförsvaret igång, och du kan hamna i en autoimmun spiral.
Immunförsvaret attackerar dina egna vävnader.
Du kan få värre tarmsjukdomar, led- och muskelproblem som kan bli ett autoimmunt sjukdomstillstånd såsom reumatism eller sköldkörtelsjukdomar.
Hamnar det toxiner i hjärnan och kroppen börjar försvara så har du sjukdomen MS.
Så vi ska nog inte dricka eller äta saker som rispar vår tarmslemhinna eller våra blodkärl och bildar inflammationer(såsom socker också gör). Det finns även opiater i både mjölk och gluten som triggar oss att vilja ha mer, bra för jästbakterierna som vill bryta ner vår kropp och livnära sig av den men riktigt kasst för oss som vill fungera optimalt."

Jag har köpt lite olika produkter för att pröva vilka som är godast. :)

 
Havremjölk gillade jag inte, sojamjölk var så söt i smaken men rismjölk och mandelmjölk....
Fy fan vad goda de är! Kan inte sluta att dricka. :)

Soygurt vanilj var som att äta flingor med vaniljsås...blä.. :)
Den med blåbär ska jag pröva i morgon.

Har gjort vegetarisk mat på sistonde.
Nu har ju jag köpt färdiga biffar o så, man kan ju göra själv men jag vet inte hur ännu, men det kommer. :)

 
Veg bullar, (glutenfria) med ris och en sallad. Rismjölk till såklart ;)

Quornfile med röda linser och ångkokta grönsaker, rivna morötter med citron på.
Sås på, creme frachie med soltorkade tomater, vitlök, salt och citronpeppar.
 
(creme fraichen är inte mjölkfri...det verkar bara finnas en sort och den kostar 35 kr för en liten burk.)
Jag lär mig fortfarande produkterna.
 
Jag fick ju en autoimmun sjukdom 2007.
Det betyder att immunförsvaret angriper sig själv.
Jag letade information och gör fortfarande.
Fler och fler säger att gluten, mjölkprodukter, socker är dåligt för oss.
Det påverkar kroppens leder negativt, allergi, vi får eksem, depression, mm, och just att vi får kroniska sjukdomar.
 
Så det känns naturligt att sluta med sånt, jag vet ju att glutenfri kost har påverkat mig positivt!
Nyligen hörde jag oxå att citronsyra, (som finns i många produkter) är boven till olika allergier.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar