torsdag 7 april 2011

Att vara arbetslös och söka jobb

Jag tittade precis på programmmet "jobbjägaren"
Jag tänkte att jag skulle få en massa goda tips därifrån.

Så...jag satte mig tillrätta i soffan med stor förväntan.... och vad ser jag?

Jo, de hjälper dem som har varit arbetslösa i 10-20 år, INTE söker jobb och är allmänt negativa.

Vad paff jag blev!

Man undrar då...vad är det för fel på mig?

Jag har haft två jobbcoacher, jag har träffat ett flertal arbetshandledare, varit på några intervjuer, vad säger de?

"Ditt cv och personliga brev är ju jätte bra", "Oj, ja du söker ju många jobb"!
Men du har ju verkligen inga problem med att få ett jobb, du kommer ju ha ett jobb vid månadens slut"

Så har det varit i mer än ett år nu.... fortfarande utan jobb...
Jag var på intervju nyligen hos ett rekryteringsföretag. De hade hittat mig på arbetsförmedlingens sida.
Hon gillade mig och sa "du borde ju inte ha något problem att få jobb"
Men...fortfarande inget jobb...

Jag skolade mig, gick en IT utbildning och tänkte "KY utb är bra, de säger att 9 av 10 får jobb"
Så jag chansade, vilket jag tycker är bra att man gör i livet, gick utbildningen, hade ingen som hels erfarenhet av det jag fick lära mig under 3 terminer.

När vi nästan var klara med utbildningen så sa de "marknaden är mättad så denna utb skas tas bort efter er"
Sen gick jag ut det året som det var lågkonjuktur...

Så jag började med att söka IT jobb, eftersom jag hade pluggat det, ville ju pröva mina vingar.
Inte ett jobb i sikte...snubblade på mållijen 3 ggr.. en det blev inget jobb, inte pga utav mig men andra faktorer i företagen.

Sen blev jag desperat och sökte allt möjligt. Jag fick jobb inom restaurang, det funkade inte av anledningar som jag skrivit om tidigare. Jag slutade och tänkte "men sakta i backarna....jag bör ju kunna söka sånt jag faktiskt vill ha på riktigt"

Så jag började söka administratörs jobb. Har arbetat med det tidigare och gillar den typen av jobb.
Inget jobb i sikte...

Så jag börjar känna mig lite desperat nu igen...sneglar lite på städjobb....min kropp skulle nog inte klara det i längden...men för att få en inkomst....

Folk säger att man får jobb enklast genom kontakter...
Jag har över 300 personer addade på facebook.
Jag har skrivit flera flera ggr att jag söker jobb.
Hur många har svarat?
5 kanske..."jag vet inget nu, men jag håller ögonen öppna" skriver de.

Folk gillar mig, jag är hel och ren, jag vet hur man uppför sig, jag har bra erfarenheter.

Så vad är felet?

Är det så att man lättare får ett jobb genom att vara inriktad på en specifik sak? tex, Målare? Snickare?Servitris? Personaladministratör? osv...
Att så många personer slåss om jobben jag söker eftersom de inte har jätte höga krav?

Jag har genom tiden fått höra mycket i från min omgivningom varför man inte får jobb....
Är jag för kräsen? Ska man inte vara det? Jag vill ju trivas....

2 kommentarer:

  1. Kanske kolla på de stora hemjälp-företagen? Kan det vara något kanske, söta lilla du;) /Den store fiskande björnen fr Kalevala

    SvaraRadera
  2. ibland är det inte lätt, men du får ALDRIG ge upp, jag känner många som har varit arbetslösa, sj var jag arbetslös 2003 i 3 månader....det var inte kul, jag förstår att du känner dig lite deprimerad, men det är bara en fas i livet.....man har sina "ups and downs".

    SvaraRadera