fredag 11 oktober 2013

Besök hos veterinären

I går var jag hos veterinären i Haninge.
Jag gillar dem.

Har varit där två ggr nu.
Förut gick jag jämt i Bagarmossen.

I Haninge är det fräscht, lagom med folk, de har snabba tider plus att de verkar ta sig tid att lyssna.

Jo, såhär är det, min vovve gör "omtag" (som jag kallar det) med sin ena framtass.

Det verkar vara jobbigt att belasta det benet så när han står upp, stilla, så lyfter han den tassen från marken nån halv millimeter och ställer ner den igen samma sekund.
Detta gör han några ggr.

Svårt att beskriva utan att visa.

Veterinären kände och klämde.

Kunde inte hitta något märkbart.

Troligtvis så har han skadat sig då han har lekt eller sprungit nån dag för flera månader sen utan att jag har märkt det.

Jag har sett att han gör "omtag" för flera månader sedan men nu på senaste så har han gjort det oftare.
Därför åkte vi till veterinären.

Hon rekommenderade stark vila i 2-3 veckor.
Promenader med koppel i 10-15 min.
Inget hopp och lek, inget springa osv.
Lätt med en aktiv hund som alltid vill busa och springa.... :)

Sen så rekommenderade hon antiinflammatorisk medicin.
Jag var lite tveksam...
Jag gillar ju inte mediciner om de verkligen inte behövs.
(min hund har ju inte ont på det sättet, han leker och äter och är precis som vanligt. Annars skulle jag inte tveka såklart att lindra hans smärta.)

Min hund har ju under dessa 7 år alltid varit frisk och inte fått medicin.

Hon sa då att jag kan ta honom till en sjukgymnast istället.
Valet var mitt och jag ska bestämma mig på dessa veckor.

Jag ringde till Agria och frågade om friskvårdstillägg.
De sa att man kunde skaffa det tillägget och även medicintillägg för 20 kr mer i månaden.

Så det var inget snack om det, såklart sa jag, ja, till det.

Dock.....så gällde det inte om man behövde friskvård INNAN man skaffade tillägget.
Då får man bekosta det själv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar