söndag 4 mars 2012

Livet ska vara kul att leva

Intriger, intriger....

Varför reagerar man negativt på saker?

Min tanke är att man har dåliga erfarenheter själv inom det området.

Någon gick in på någons facebook konto och skrev en kul kommentar.
Vissa blev sura på det.
Men..det kanske är deras sätt att skämta på.
Det är bara de två inblandade som vet hur det egentligen ligger till.

En annan skrev en kommentar på någon annans facebook utan att mena något illa.
Den personen blev sur.
Varför?
Ja, för att man upplever saker olika antagligen.

Jag själv reagerar på saker i bland och jag frågar mig nästan jämt,
"Varför reagerar jag på detta?"

Jo, för att jag har en dålig erfarenhet av det, något som påminner mig om den dåliga händelsen JAG var med om för hundra år sen.
Inte har det med dagen i dag att göra, inte ens med personerna att göra.
Det är min egen reaktion, min egen känsla.

Så man borde försöka att låta folk göra det de gör utan att reagera negativt.
Att fråga sig själv varför jag reagerar negativt och om det ens är nödvändigt.

Om man reagerar så kan man fråga den andre hur de menade egentligen?

Om man reagerar negativt på andra så är det deras "dans", inte min.
Det är min egen reaktion, min egen erfarenhet, mina egna känslor som gör att jag reagerar oavsett om det är positivt eller negativt.

Om jag reagerar negativt på någon annans liv så kanske den personen är helt frågande till min reaktion eftersom de själva inte alls känner det som negativt.

Vi upplever saker och ting olika i livet helt enkelt.

Mer förståelse för varandra önskar jag att vi människor hade.
Inte bara döma varandra hit och dit.

För att vi inte passar i "mallen" som någon person bara har hittat på.
Det finns ingen "mall".
Alla lever sitt liv som de vill.

Som en klok vän till mig sa:

"Livet ska vara kul att leva, det bästa med livet är att det är ditt eget och du kan skapa det som du vill."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar