lördag 13 maj 2017

F-Kalprotektin. Referensvärde 50 - under 50= Frisk!

Jag lämnade ett prov...
F-Kalprotektin.

Läkaren ringde mig häromdagen.

"Grattis!" sa hon.

"Du har ett normalvärde i tarmen.
Det har du inte haft det så länge jag har varit din doktor."

Deras referensvärde är 50, på provet.
Har man under 50 så är man typ frisk.

Sist svaret kom på provet, i julas, då hade jag över 500.

Jag hade nu 28!!!

Fatta, 28, det är helt galet!!

Dessa prover kan dock visa fel.

Men har de sett med ögat att man inte har någon inflammation i tarmen och samtidigt gjort detta prov, som också visar lågt, ja då är det tillförlitligt.

Så jag ska trappa ned på cortimentet, kortisonet.
Ta en tablett varannan dag istället för varje.

Det känns läskigt. Jag vill ju förbli frisk.
Hahahha, jag minns att jag tyckte det var läskigt att börja ta medicinen.
Nu är det tvärtom.

Jag ska göra det i en månad, till att börja med, och sen ta ett nytt prov för att kolla så att värdet fortfarande är lågt.

Är det fortfarande lågt så kommer jag att trappa ned på medicinen ännu mer.

Läkaren sjukskrev mig i 6 veckor till på halvtid.

Det passar mig.
Är fortfarande helt slut och orkeslös.

Hon vet ju inte om det beror på att jag varit sjuk i sjukdomen i så många år.
Att kroppen har tagit stryk.

Eller om det är något annat.

J tycker att det är helt galet.
"Det är ju fan inte normalt." brukar han säga.

Jag blir andfådd då jag går upp för en trappa och benen är helt slut.
Typ som mjölksyra.

Men sen kan jag bära tungt och gå rakt.
Eller promenera långt.

Men att cykla...eller trappor, det gör mig helt slut av ingenting.
Det känns konstigt.

Men, som jag sa till läkaren, mitt normala tillstånd är trött och orkeslös.
Har haft så flera år, så jag blir lycklig och det känns som en speciell dag då jag orkar lite mer.

Den orken är oftast bara på besök...

1 kommentar:

  1. hej har högt calprotectin-F och visste ej själv vad detta berodde på, kollade och slog upp gällande detta namn, har göra med magen? är orkeslös o mjölksyra i benen..anfådd..känner du igen detta med calprotectin-F prov?

    SvaraRadera