torsdag 10 augusti 2017

Högt provsvar men ändå friskare?

Sjukdomen har hållit sig i schack.
Inge symptom från tarmen.

Men jag har varit matt, trött som fan och orkeslös.
Som vanligt då...

Jag lämnade ett prov i våras som visade 28.
Sen gjorde jag ett nytt prov nån månad senare och det visade 34.
Har man under 50 så är man typ frisk.
Jag har därför, med läkarens inrådan, trappat ned på cortiment. (Kortison.)

Sen för några veckor sedan så lämnade jag ett nytt prov.
Även en massa andra prover på hur kroppen mår.

En dag så ringde de från sjukhuset.
Det var en läkare som gjorde bevakning åt min läkare som var på semester.

Han berättade för mig att mitt värde från tarmen hade stigit till 576!

Jag kunde inte fatta det!?

När jag var väldigt sjuk i vintras och hade blod mm och var helt sjukskriven, då hade jag 534.

Va??!!

Jag fattar fortfarande inte.

Har de skrivit fel?

Har jag fått skov men att rökningen (ja, jag har börjat röka...) skyddar och låter det inte bryta ut?

Nån måste ju ha skrivit fel siffror på svaret.

Jag chattade med en grupp på fb om detta.

Det var någon som berättade att det provet kan visa fel om man tex har gått på värktabletter (NSAID), haft mens eller annan infektion.

Jag gick på Alvedon i en hel vecka innan, (migrän) fast de tillhör inte nsaid gruppen.

Så jag fattar ingenting....

Jag väntar på att min egna läkare ska ringa.

Läkaren som ringde föreslog att jag skulle komma in för en undersökning eller höja dosen kortison.

Eftersom jag mår bra i tarmen så sa jag att jag ville vänta tills min egna läkare kom tillbaka och prata med henne istället.

På blodproverna noterade jag avvikelser på:

Erc (B)-MCV
Mitt var: 102
Referens är: 82-98

Erc (B)-MCH    
Mitt var: 33
Referens: 27-33

Försökte att googla men man blir ju inte klokare på det alltid.
Anemi, b-12, vad vet jag.

Jag får helt enkelt vänta på att läkaren ringer.

                                                            
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar