måndag 6 februari 2017

Att göra slut med Facebook och tänka själv

Jag gjorde slut med Facebookappen i mobilen.
Var utan den i ca 1 månad.

Kom på mig själv att jag satt och scrollade igenom fb heeeeeela tiden.

Så fort det blev stilla runt omkring mig så tog jag upp mobilen.
När det blev reklampaus på tvn, på toa, i en hiss, i ett väntrum, osv, så plockade jag upp mobilen och scrollade...

Jag kände att jag blev stressad av att hela tiden kolla FB.

Så jag tog bort den.

Den första veckan var svår.
Jag hade abstinens, faktiskt, det var helt sjukt att man insåg det.

Vad fan skulle jag göra nu dessa korta stunder?

Jag lärde mig, igen, det fanns ju ett liv innan fb, att läsa tidningar, böcker, lyfta blicken och titta framåt, på tavlor i väntrum, på inredningen i hem, osv.

Den egna tankeverksamheten började att komma i gång igen.

Efter ett tag så gick abstinensen över och det var skönt att vara fri. ;)

Nu efter en månad så tog jag tillbaka fb.
Jag mår något bättre i kroppen och sinnet och då klarar jag av att ta in mer info.

Infon på fb kan va lärorik men också jävligt onödig....

Man scrollar och scrollar.
Läser flera textrader i några sekunder.

Ser ett videoklipp med en hund, ser ett videoklipp med ett barn, ser ett videoklipp med en katastrof, läser en rad om någon som är trött, läser en rad om någon som är på sjukhus, läser en rad om någon som söker ett jobb.

Information i massor, mycket onödig information fyller vår hjärna och påverkar vårat känsloliv mer än vi tror.

Vi blir så matade med information på socialamedier så att man slutar att tänka själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar