fredag 19 juni 2015

Midsommar 2015

I dag är det midsommarafton.

Det regnar....

Mysigt tycker jag. :)

Jag firar inte midsommar.

Det är en tradition som inte har satt sig hos mig.

Tyvärr dricks det väldigt mycket....
Det verkar vara viktigare att dricka än att umgås...

Ser väl nästan ut såhär för en del.... ;)


Barnen får lida, men det skiter de vuxna i.
Barn tycker att det är obehagligt när de vuxna blir berusade, men det är inte många som bryr sig om det.

Varför ska man alltid fira med alkohol?
Folk stressar till systemet för att handla alkohol.

Nästan så att midsommar handlar om att festa och bli full.

Hur många firar midsommar av den egentliga orsaken?:

"Midsommar är en högtid som firas nära sommarsolståndet i främst norra Europa och infaller antingen på den faktiska dagen för sommarsolståndet, eller under perioden 20-25 juni och föregående afton. Sedan 300-talet firar den kristna kyrkan Johannes Döparens födelse den 24 juni varför högtiden i vissa områden starkt har, eller fortfarande förknippas med honom. I exempelvis Finland kallas midsommar för Juhannus[1], i Danmark och Norge för S:t Hans dag[2] och i vissa engelskspråkiga områden för S:t John's Day.[3]" wikipedia


Tänk om folk kunde hålla sig borta från alkoholen.
Fira midsommar med god mat och gott sällskap istället, utan sprit.
Känn kärlek till de man har runt sig och umgås, på riktigt!



Utan alkohol och utan Facebook. ;)

Jag brukar åka med en kompis till hennes familjs landställe på en ö, det är mysigt.

Men i dag blir det inte så pga vädret.

Vi brukar äta i hop med hennes familj/släkt och sen gå till en stor gräsmatta.
Där är alla samlade, från ön.

De reser midsommarstång och dansar runt den.

Jag brukar inte dansa.... hahhaha.
Vi sitter på filtar i gräset, fikar och njuter av dagen. :)

Sen brukar jag och min kompis åka hem innan spriten tas fram.....

Jag ville till Ikea i dag, men det var stängt.....

Ska åka och handla livsmedel i alla fall. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar