onsdag 14 december 2011

Remicade

"Det finns ju dem som måste åka in och få dropp, så illa är inte min sjukdom och det är jätte skönt!"

Jag vet inte hur många ggr jag har sagt det till folk...

Nu är jag själv där...

Vi kan börja med besöket hos reumatologen.
Han sa att min ryggvärk/huvudvärk inte hade med sjukdomen att göra, vilket var ett bra besked sa han, det blir jobbigare annars.
Han sa också att alla mina värden i kroppen var jätte, jätte bra.

(På sjukhuset är alltid mina värden jätte bra, de sa att jag ska vara glad för det.)

Jo, enl magnetröntgen så hade jag ett litet centralt diskbråk vid den sista ryggkotan innan svansen.
Den påverkade dock inte nerverna runtom.

Han tyckte att jag skulle hitta mig en riktigt bra naprapat för den andra smärtan jag har i ryggen.

Tillbaka till sjukhuset, mina blodprover visde att jag hade förhöjda värden på bukspottkörteln, egentligen kan man inte säga att det är just den som reagerar hundra procent i kroppen, det kan vara andra organ och saker, sa läkaren, men det är inte bra i vilket fall som helst.

Jag skrev ju förut att jag hade 1,18 sen gick det ner till 1,13 men nu var den uppe i 2,26 så hon sa att jag skulle avbryta direkt.
De vill inte ge mig mer av Imurel eftersom kroppen reagerar negativt.

Så vad återstår....Jo, Remicade som jag inte ville....

Det innebär att jag måste åka till sjukhuset, ta en massa blodprover, vänta på svar på plats, sätta mig i ett rum och få dropp (remicade) direkt ut i blodet.
Det tar ca 2 timmar.




Sen måste jag sitta kvar på sjukhuset i ca 1 timme till eftersom biverkningen kommer direkt, om den kommer, och då vill de att man är på sjukhuset för då är det bråttom att få hjälp, i sånt fall.

Sen väntar man två veckor, får en ny behandling, sen väntar man 4 veckor på nästa osv.
När man har gjort ca 3 behandlingar så gör man en koloskopi för att se hur tarmen mår.

Sen sätter de ev in Imruel igen eller så ska de pröva en annan 5 ASA medicin.
(Jag hoppas ju på 5 ASA, de är mildare....)

Jag fick också i dag ta en spruta under huden för att se om jag har utsatts för turberkols i mitt liv.


Det blev en liten böld och jag ska tillbaka på fredag och kolla om jag har fått någon reaktion.

De måste veta det innan Remicade, allvarligt annars. Man får absolut inte heller ha någon infektion i kroppen, förkylning el så, innan man behandlas för varje gång.

Det känns helt sjukt allt detta...
Det är helt nytt för mig....
En helt ny vändning i livet....

Jag blev i allafall sjukskriven på heltid i en månad framåt, sen får vi se....

Mina andra värden i kroppen var bra som vanligt och tunntarmen mådde fint.

Jag har gråtit lite...just nu känner jag mig mest...tom...
som man går i en dimma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar